Sju av tio inte beredda på första halkan

Samtidigt med en av de största trafikhelger väntas årets första halka slå till. Bara var tredje bilist uppger att de alltid hinner byta till vinterdäck innan första halkan slår till. Mer än en av tio är sällan eller aldrig beredda när halkan kommer. Det visar en färsk undersökning från försäkringsbolaget If. Det betyder att miljontals bilar med sommardäck kan köra omkring på sliriga vintervägar i helgen.

– De innebär en stor säkerhetsrisk både för sig själva och andra, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Knappt var tredje bilist (31 procent) uppger att de alltid brukar hinna byta däck i tid före första halkan. 13 procent uppger att de sällan eller aldrig hinner byta däcken innan första halkan. Det visar en färsk undersökning som försäkringsbolaget If gjort med 2 972 bilförare i Sverige.

Bäst på att hinna byta däck i tid är man i Östergötland med 40 procent. Västmanland är det län där man i störst utsträckning blir tagna på sängen av halkan, här hinner 20 procent alltid byta däck i tid.

En sammanställning som If gjort bland sina kunder i Norge visar att hela 17 procent av de personbilar som anmälde en skada till försäkringsbolaget förra vintern körde på sommardäck. För fem år sedan var andelen 11 procent. Statistik saknas för Sverige.

– Folk verkar bli allt sämre på att ta hänsyn till väglaget. Många byter till vinterdäck alldeles för sent, eller tar av dem för tidigt på våren, säger Dan Falconer.

Från och med den 1 december till och med den 31 mars måste bilen enligt lag ha vinterdäck om vinterväglag råder.

– Men man bör byta däck tidigare. Man vet aldrig när den första halkan kommer, uppmanar Dan Falconer.

Om man råkar ut för en halkolycka före 1 december utgår full ersättning från försäkringen även om man vid olyckstillfället haft sommardäck. Om man däremot råkar ut för en halkolycka med sommardäck på bilen efter 1 december så innebär det hos If att självrisken ökar med 5000 kronor.

Många struntar också helt i att vinterrusta bilen med exempelvis extra filt, reflexväst eller startkablar. En tidigare undersökning från If visar att svenskarna är sämst i Norden på att vinterrusta bilen. Nära en av fem uppgav då att de inte har någon extra utrustning med sig när de kör på vintriga vägar.

– Jag är förvånad och oroad över att så många inte har tänkt på det här. Det är viktigt att man har värmande kläder eller filtar med sig i bilen när det är kallt ute. Om man skulle bli stående och det tar tid att få hjälp kan man hinna bli rejält nedkyld, säger Dan Falconer.

Att se över på bilen inför vintern:
• Kontrollera frostskyddet i kylaren.
• Kontrollera batteriet.
• Varningstriangel ska alltid finnas i bilen.
• Ha frostskydd i spolarvätskan.
• Se till att du har isskrapa, startkablar och snöskyffel i bilen.
• Du bör också ha extra filt och kläder, första-hjälpenkudde, ficklampa och bogserlina med i bilen.