Skador för miljoner i vinterstängda sommarstugor

Hälften av alla fritidshusägare är oroliga för att det ska hända något med stugan när den står tom, enligt en undersökning från försäkringsbolaget If. Enbart vattenskador i fritidshus kostar försäkringsbolagen närmare 200 miljoner kronor varje år.

Tjuvar är största orosmomentet för stugägare, men i realiteten är brand- och vattenskador de största hoten när stugan står tom, och drabbar tusentals svenska fritidshus varje år. Totalt anmäldes 16 000 fritidshusskador till försäkringsbolagen förra året, till en kostnad av omkring 420 miljoner kronor enlig Försäkringsförbundet. If har drygt 17 procent av fritidshusförsäkringsmarknaden. – Omkring hälften av skadorna inträffar mellan oktober och april, när många sommarstugor står tomma. Men med enkla medel kan man förebygga och förhindra att många av dessa skador uppstår, säger Helén Waldengren, ansvarig för fritidshusförsäkring på If. Hälften av alla svenskar har tillgång till ett sommarhus. Ifs undersökning, som gjorts bland 1 476 fritidshusägare, visar att hälften av dessa känner oro för att något ska hända med huset. Var tredje (32 procent) uppger att man är mest orolig för inbrott, följt av ovälkommet besök i form av möss eller andra skadedjur (23 procent) och stormskador (21 procent). I praktiken är de största riskerna för fritidshus inte inbrott eller möss, utan brand- och vattenskador. Enbart vattenskador i fritidshus kostar försäkringsbolagen närmare 200 miljoner kronor varje år, brand ungefär lika mycket. Antalet inbrott i fritidshus har minskat stadigt under senare år. Under 2008 anmäldes 4 420 inbrott i fritidshus till försäkringsbolagen, enligt Försäkringsförbundet. Före 2006 låg antalet inbrott i fritidshus mellan 6 000 och 8 000 per år. Men sedan 2006 ligger antalet på strax under 4 500 per år. – Det är glädjande att antalet inbrott har gått ned. Men nu har många börjat skaffa platt-TV och liknande till stugan, vilket gör att det finns en risk för att den goda trenden bryts. Dyr hemelektronik riskerar att dra till sig tjuvar, säger Helén Waldengren. IFS TIPS FÖR ATT SLIPPA VATTENSKADOR OCH INBROTT I STUGAN Undvik vattenskador i vinter! När det är dags att bomma igen stugan för vintern är det bra att tänka på att ha lite grundvärme på cirka 5 - 10 grader på. Om man väljer att stänga av värmen bör man inte ha fina möbler, tavlor, massiva furuluckor och liknande i huset eftersom det blir ganska stora påfrestningar för många material om man värmer från en innetemperatur på -20 grader till +20 grader. För att undvika fukt- och vattenskador är det bra att göra följande: • Stäng av huvudvattenkranen. Då begränsas skadorna om något rör eller annat skulle frysa sönder och orsaka läckage. • Frostskydda alla vattenlås (handfat, golvbrunnar och toaletter). Detta gör du genom att hälla frysskyddsvätska i handfat och WC-stol och låter vätskan rinna ner. Alternativt kan toalett och vattenlås tömmas på allt vatten. • Töm varmvattenberedaren som annars riskerar att frysa sönder. • Om man inte har grundvärme på är det viktigt att tömma alla vattenledningar och se till att ventilationen är öppen. – Generellt är det också viktigt att vara uppmärksam på om det luktar mögel eller avlopp i badrummet, eller om någon vattenledning står och läcker eller visar tecken på rost. Om man inte lätt kan åtgärda problemet själv är det bäst att låta en fackman titta på det eftersom det tyder på att det finns en läcka någonstans, säger Helén Waldengren. Ett annat tips är att installera duschkabin. Denna gör att badrumsväggen blir mindre direktutsatt för vatten. SÅ SKYDDAR DU STUGAN MOT INBROTT 1. Ha alltid godkända lås (och byt lås eller cylinder när du flyttar in) 2. Lär känna grannarna om det finns några, starta gärna en samverkansgrupp 3. Ha inte värdefulla saker synliga utifrån (antikviteter, hemelektronik etc) 4. Undvik att ha värdefulla saker som platt-TV i stugan 5. Montera timer på ett par lampor och en radio 6. Installera larm – Be också gärna någon granne gå och se till huset då och då om du själv inte har möjlighet. Detta gäller särskilt efter storm, kraftigt regn och vid ovanligt kallt väder. Och glöm inte att ge grannen ditt telefonnummer!, avslutar Helén Waldengren.