Skador för miljoner i vinterstängda sommarstugor

Antalet anmälningar till försäkringsbolaget If av skadorna på fritidshus ökade med 70 procent under den gångna smällkalla vintern jämfört med vintern innan. Vattenskador stod för nästan hela ökningen. Totalt kostar dessa skador försäkringsbolagen omkring 200 miljoner kronor varje år. Ändå är det inbrott under vintern oroar fritidshusägaren mest.

Tjuvar är största orosmomentet för stugägare, men i realiteten är brand- och vattenskador de största hoten när stugan står tom, och drabbar tusentals svenska fritidshus varje år. Totalt anmäldes 16 635 fritidshusskador till försäkringsbolagen under 2009, vilket är en ökning med 4,4 procent jämfört med året innan, enlig Försäkringsförbundet.

– Omkring hälften av skadorna inträffar mellan oktober och april, när många sommarstugor står tomma. Men med enkla medel kan man förebygga och förhindra att många av dessa skador uppstår, säger Jonas Frid, ansvarig för fritidshusförsäkring på If.

I praktiken är de största riskerna för fritidshus inte inbrott eller möss, vilket oroar fritidshusägarna mest enligt en tidigare undersökning från If, utan brand- och vattenskador. Enbart vattenskador i fritidshus kostar försäkringsbolagen närmare 200 miljoner kronor varje år, brand ungefär lika mycket.

Under den senaste, mycket kalla vintern, ökade andelen vattenskador som anmäldes till If med 70 procent under perioden mellan december 2009 och april 2010 jämfört med samma period året innan.

Antalet inbrott i fritidshus har däremot minskat stadigt under senare år. Före 2006 låg antalet inbrott i fritidshus mellan 6 000 och 8 000 per år. Men sedan 2006 ligger antalet på strax under 4 500 per år.

– Det är glädjande att antalet inbrott har gått ned. Men nu har många börjat skaffa platt-TV och liknande till stugan, vilket gör att det finns en risk för att den goda trenden bryts.  Dyr hemelektronik riskerar att dra till sig tjuvar, säger Jonas Frid.

IFS TIPS FÖR ATT SLIPPA SKADOR I STUGAN

För att undvika vattenskador:

Inomhus

• Stäng av huvudvattenkranen. Då begränsas skadorna om något rör eller annat skulle frysa sönder och orsaka läckage.
  • Frostskydda alla vattenlås (handfat, golvbrunnar och toaletter). Detta gör du genom att hälla frysskyddsvätska i handfat och WC-stol och låta vätskan rinna ner. Töm varmvattenberedaren som annars riskerar att frysa sönder.
  • Bra att ha lite grundvärme på och hålla mellan +5 och +10 grader inomhus.
  • Om man inte har grundvärme på är det viktigt att tömma alla vattenledningar.
  • Var uppmärksam på om det luktar mögel eller avlopp i badrummet, eller om någon vattenledning visar tecken på rost. Det kan tyda på att det finns en läcka någonstans.

Utomhus

• Rensa alla hängrännor från barr och löv. Blir det stopp finns risken att smältvatten tränger in i huset.
  • Placera rännor under stuprören så att vattnet leds bort från huset.
  • Se till all alla dörrar och fönster är hela.
  • Ställ in utemöbler under tak.

Så skyddar du stugan mot inbrott

• Ha alltid godkända lås (och byt lås eller cylinder när du flyttar in)
  • Lär känna grannarna om det finns några, starta gärna en samverkansgrupp
  • Ha inte värdefulla saker synliga utifrån (antikviteter, hemelektronik etc)
  • Undvik att ha värdefulla saker som platt-TV i stugan
  • Montera timer på ett par lampor och en radio
  • Installera larm

– Be också gärna någon granne gå och se till huset då och då om du själv inte har möjlighet. Detta gäller särskilt efter storm, kraftigt regn och vid ovanligt kallt väder. Och glöm inte att ge grannen ditt telefonnummer! avslutar Jonas Frid.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.