Slopat krav på sotning har ökat brandrisker

Sedan år 2004 finns inte längre något lagkrav på sotning av imkanaler från bostadskök. Idag ligger ansvaret för sotningen på fastighetsägarna. Enligt branschen har sotning av imkanaler nästan upphört. Försäkringsbolaget If menar att detta medför ökade brandrisker.

Bränder i anslutning till matlagning är en vanlig olycksrisk i svenska hem. Bränderna kan uppstå och förvärras vid utebliven sotning av imkanaler. Dessa bränder kan orsaka mycket svåra skador och olyckor.

- Sotning av imkanal från bostadskök behöver göras med jämna mellanrum för att minska risken för bränder. Det samlas mängder av fett, smuts och partiklar i kanalen som lätt kan antändas. Vi önskar att folk förstår hur stora skador detta kan orsaka och att sotning är en brandskyddsinsats, säger Mats Larsson, skadereglerare på försäkringsbolaget If.

Lagkravet på obligatorisk sotning av imkanaler i bostadshus togs bort år 2004 och ansvaret ligger numera på fastighetsägarna själva.

Enligt företrädare för branschen har antalet sotningsuppdrag av imkanaler i bostadshus minskat med ungefär 90 procent sedan lagändringen. Tidigare skickades en kallelse om sotning vart sjätte år.

För restauranger och storkök finns lagkravet kvar och sotning av imkanaler görs flera gånger om året för att förebygga bränder.

Källor: Ventilations- och sotningstjänst i Norden AB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.