Sociala medieprofiler går Offline för If

Vi sover mindre än någonsin, vilket ökar risken både för olyckor och hälsoproblem. En av orsakerna är våra surfplattor och mobiler som allt fler tar med sig till sängs när det är läggdags. För att få fler att koppla ner tidigare och sova bättre, inleder försäkringsbolaget If ett experiment med några av Sveriges största sociala medieprofiler som ska försöka gå offline kl. 22.

En undersökning genomförd av If visar att sex av tio personer använder sin surfplatta eller mobil i sängen efter att de gått och lagt sig.

– En majoritet i vår undersökning säger att det blivit en vana att surfa runt i sociala medier innan man somnar. Många dras också till plinget från push-notiser, eller säger att de helt enkelt inte kan gå offline av rädsla för att missa något, säger Mariah Hohentahl, skadeexpert på If.

Det ökande beroendet av våra skärmar och sociala medier är ett växande problem. Förutom rädslan att missa något har också ljuset från skärmarna en negativ inverkan på vår sömn.

– Ljuset från våra skärmar lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnforskare och psykolog.

Drar ned rullgardinen för fyra miljoner följare

För att uppmärksamma problemet lanserar If nu experimentet Offline O’Clock. I två veckor ska bland andra Clara Henry, Marie Serneholt och Daniel Frank (Menwithclass) gå offline kl. 22 på vardagar. Tillsammans har de tre över fyra miljoner följare och förhoppningen är att få så många som möjligt att göra gemensam sak – logga ut på kvällen för bättre nattsömn.

– I den här kampanjen kändes det väldigt naturligt att använda oss av etablerade konton i sociala medier som mediekanal, då profilerna själva både är en del av problemet men också lösningen, säger Caroline Glansén, marknadschef på If.

Idag har ungefär var tredje svensk sömnproblem. Det är en växande epidemi som Helena Kubicek Boye liknar vid en folksjukdom som över tid kan få allvarliga konsekvenser för folkhälsan. Förutom ökad risk för sjukdomar ökar också risken för olyckor.

– Studier visar att det är lika farligt att vara trött bakom ratten som att köra rattfull, säger Mariah Hohentahl.

Läs mer om experimentet och se kampanjfilmen på if.se/offline.

Kort om Clara Henry:

Ålder: 21

Född: Gökskulla, Landvetter

Yrke: bloggare, videobloggare, komiker, programledare för bl a Melodifestivalen Upp snack och Eftersnack 2014, och författare till boken Ja jag har mens, hurså?

Antal följare i social medier: 980 000

Kort om Daniel Frank:

Ålder: 21

Född: Uppsala

Yrke: Driver Sveriges största instagramkonto för manligt mode - Menwithclass

Antal följare i sociala medier: 2 900 032

Kort om Marie Serneholt:

Ålder: 32

Född: Lidingö

Yrke: Sångerska, modell, artist, bloggare, programledare för bl a Melodifestivalen, Bingolotto och Fångarna på fortet

Antal följare i sociala medier: 348 524

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-10 februari 2016 har sammanlagt 3028 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15-74 år i Sverige.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.