Stabilt första halvår för If trots turbulent omvärld

Det tekniska resultatet för försäkringsbolaget If ökade till 2 443 MSEK före skatt för första halvåret 2008. Resultatet för samma period 2007 var 2 249 MSEK. Totalkostnadsprocenten blev 92,4 procent (92,0 procent) för årets sex första månader. Resultatet före skatt blev 1 737 MSEK (2 902 MSEK) under perioden. Nedgången är direkt kopplad till utvecklingen på kapitalmarknaderna.

Det tekniska resultatet för andra kvartalet 2008 blev 1 377 MSEK (1 288 MSEK). Totalkostnadsprocenten var 90,9 procent (90,3 procent) under perioden och resultatet före skatt 1 119 MSEK (1 333 MSEK).

– Den stabila utvecklingen för If fortsätter trots ett antal stora skadehändelser och en turbulent utveckling i vår omvärld med inflation, stigande räntor och fallande börser. Vi har bra tillväxt på privatsidan i flera länder samtidigt som vi fortsätter att pressa ner de interna kostnaderna, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

IFS SVENSKA VERKSAMHET

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 510 MSEK (576 MSEK) för andra kvartalet 2008. Totalkostnadsprocenten blev 89,6 procent (85,8 procent) under perioden.

- Resultatnedgången i Sverige beror helt på ett antal större skadehändelser. Vi fortsätter att förbättra kostnadseffektiviteten vilket är särskilt viktigt när utvecklingen i omvärlden är så turbulent som den är för närvarande, säger Torbjörn Magnusson.

SAMPOS RESULTAT

If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt för april-juni 2008 var 279 miljoner euro (289) och vinsten per aktie 0,42 euro (0,36).