Starkt första kvartal för If

Försäkringsbolaget Ifs resultat före skatt ökade med 24,8 procent till 1 570 MSEK under första kvartalet 2007. Resultatet under samma period förra året var 1 258 MSEK. Totalkostnadsprocenten förbättrades till 93,8 procent (94,3 procent). Ifs tekniska resultat ökade med drygt tio procent till 960 MSEK under första kvartalet jämfört med 871 MSEK året innan.

– If går bra. Vi har arbetat långsiktigt för att höja våra kunders riskmedvetenhet och ser nu positiva effekter av de insatserna. Till det kommer att inflationen i skadekostnaderna generellt varit låg i branschen, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. För den svenska verksamheten inom If ökade det tekniska resultatet med drygt 18 procent och blev 451 MSEK för första kvartalet 2007, upp från 382 MSEK för samma period året innan. Den svenska totalkostnadsprocenten förstärktes till 91,0 procent (93,1 procent).

- Resultatet för If i Sverige är mycket tillfredställande. Vi har ett utmärkt skaderesultat, en stabil portföljutveckling och har ingått flera nya avtal med svenska storföretag, säger Torbjörn Magnusson.

If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. Sampokoncernens vinst före skatt blev 3 129 miljoner euro (339) för januari-mars 2007. Vinsten innehåller en försäljningsintäkt på 2 830 euro från Sampo Bank-transaktionen. Vinsten per aktie ökade till 5,30 euro (0,44).