Starkt första kvartal för If

Försäkringsbolaget If fortsätter att gå bra. Det tekniska resultatet ökade till 1 066 MSEK för första kvartalet 2008 jämfört med 960 MSEK för motsvarande period året innan. Totalkostnadsprocenten blev 94,0 procent (93,8 procent) för årets tre första månader.

– Det här är det bästa försäkringsresultatet för ett första kvartal någonsin, trots ett antal stora skadehändelser. Vi ser inte minst hur kunderna på massmarknaden uppskattar våra erbjudanden. Jag är också mycket nöjd med att vi stärkt vår närvaro på den snabbväxande ryska marknaden genom att vi under kvartalet signerat ett avtal om att köpa försäkringsbolaget Region i Sankt Petersburg, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef för If.

Resultatet före skatt blev 618 MSEK (1 570 MSEK) under första kvartalet 2008. Nedgången är direkt kopplad till utvecklingen på kapitalmarknaderna.

IFS SVENSKA VERKSAMHET
If har verksamhet i hela Norden och Baltikum. Det tekniska resultatet för den svenska verksamheten inom If var 278 MSEK (451 MSEK) för första kvartalet 2008. Totalkostnadsprocenten blev 97,3 procent (91,0 procent) under perioden. Nedgången beror på en specifik skadehändelse.

- Den underliggande utvecklingen i Sverige är fortsatt mycket bra med tillväxt både bland privatkunder och företag samtidigt som vi fortsätter att förbättra kostnadseffektiviteten, säger Torbjörn Magnusson.

SAMPOS RESULTAT
If ingår i finanskoncernen Sampo. Sampokoncernens vinst före skatt blev 142 miljoner euro (3 129 miljoner euro) för januari-mars 2008. Vinsten per aktie för första kvartalet 2008 blev 0,18 euro (5,30 euro). Siffrorna för januari-mars 2007 innehåller en försäljningsintäkt på 2 830 miljoner euro från Sampo Bank-transaktionen.