Statyer, löständer och studsmattor - här är de konstigaste stölderna

Att råka ut för en stöld behöver inte betyda att du blir av med din mobil. En genomgång av stöldanmälningar till försäkringsbolaget If avslöjar att även studsmattor och löständer ligger i farozonen.

Stölder av stort och smått sker varje dag i Sverige. Statistiken över vardagsbrott visar att över 340 000 stölder och snatterier polisanmäldes under 2014. Cyklar, mobiltelefoner och smycken hör till de vanliga objekten – bland de mer ovanliga tingen är variationen större. Det visar en titt i de anmälningar om stölder som kommit in till försäkringsbolaget If.

– Trots att löständer rimligen bara passar på en person har vi fått in fler än en anmälning om sådana stölder, säger Tobias Edlund, presskontakt på If.

Tittar man på vad som försvinner ur trädgårdar är det svårt att veta vad villaägare ska börja med att låsa fast. En kund med en mur kring sin villa råkade ut för att någon smög sig fram till grinden och bar iväg två stora (och rimligen ganska tunga) prydnadslejon.

Men det är inte alltid som skurken riktigt vet vad den tar med sig. Hörapparater anmäls till exempel stulna, ofta i samband med bostadsinbrott.

- Förklaringen kan ligga i att vissa av förvaringsaskarna ser ut att innehålla smycken, och sådana hade tjuven nog hellre velat få med sig, säger Tobias Edlund.

Topp fem: Ovanliga stölder

1. Prydnadsstatyer föreställande lejon
2. Studsmatta (stor)
3. Löständer
4. Hörapparat
5. Blommor och buskar ur rabatter

För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt If Sverige. Mobil: 070-858 97 86 E-post: tobias.edlund@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.