Stölder för miljoner i sportlovsbackarna

Sportlovssäsongen är i full gång, och samtidigt som fjällen fylls av snösuktande semesterfirare passar också tjuvarna på. Enligt försäkringsbolaget If stjäls skidor för många miljoner kronor under sportlovsveckorna – oftast från restauranger och ur takboxar.

– Ingen lämnar mobilen eller plånboken utanför restaurangen medan de äter, men många gör det fortfarande alldeles för enkelt för skidtjuvar. Vid lunchtid i backen kan de enkelt samla ihop utrustning för tiotusentals kronor, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Enligt en uppskattning av If stjäls det skidor, snowboards och annan utrustning för över 10 miljoner kronor varje år.

För att vara säker på att kunna åka vidare på skidorna eller brädan även efter lunchgulaschen gäller det att göra dem så oaptitliga som möjligt för en tjuv. Ställ ifrån dig högerskidan på ett ställe och vänsterskidan på ett annat, och para gärna ihop dem med kompisens istället för varandra. Utrustning med grälla och tydliga markeringar är svårare att sälja, och undviks ofta av tjuven.

– Skidlås med vajer är det allra bästa sättet att klara sig från stöld, men de används fortfarande av alldeles för få., säger Caroline Uliana.

Med en hemförsäkring från If får du ersättning för stulna skidor om du haft rimlig uppsikt över dem. Det gäller till exempel om du lämnat utrustningen utanför restaurangen på lunchen, men inte om den legat utomhus över natten.

– Att lämna skidorna i takboxen över natten är ett alldeles för vanligt misstag. De lås som finns där är alldeles för lätt att bryta upp, säger Caroline Uliana.

Ifs bästa tips för att behålla sportlovsutrustningen:

• Lås fast skidorna med ett skidlås med vajer när du inte använder dem.
• Lämna inte kvar någonting i bilen. Särskilt bilens takbox är en osäker förvaringsplats med lås som är enkla att bryta upp.
• Ställ inte skidorna parvis. Dela dem istället så att vänsterskidan står på ett ställe och högerskidan på ett annat.
• Notera det unika tillverkningsnummer som finns på alla utrustningar av nyare modell. Då kan polisen lättare identifiera stöldgodset om det påträffas.
• Förvara skidorna i ett utrymme med rejält lås under natten.

För ytterligare information: Tobias Edlund, Presskontakt If Sverige. Mobil: 070-858 97 86 E-post: tobias.edlund@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.