Stor osäkerhet om villaägarens ansvar under vinter - risk för halkolyckor när kommuner har olika regler

Endast varannan svensk villa- och radhusägare vet vilket ansvar de själva har för skottning och sandning utanför den egna bostaden för att förhindra olyckor. Det visar en undersökning som utförts på uppdrag av försäkringsbolaget If. Förvirringen tros bero på att reglerna skiljer sig åt mellan kommunerna.

Svenska kommuner har olika regler när det gäller vem som är ansvarig för skottning och sandning utanför tomtgränserna – fastighetsägaren eller kommunen. I Stockholm är till exempel fastighetsägaren endast ansvarig inom sin tomtgräns, medan göteborgare och malmöbor är skyldiga att snöröja och sanda även utanför tomten. I undersökningen, som gjordes med 1 902 villa- eller radhusägare svarar 84 procent att de vet vilka reglerna är i deras kommun. När svaren sedan jämförs med kommunens regler visar det sig att var tredje person i undersökningen som tror sig veta har svarat fel. Totalt är det alltså nästan varannan svensk som inte känner till vilka regler som gäller. - Nu när snön och halkan är här är det av stor vikt att fastighetsägarna är medvetna om vilka regler som gäller. Om reglerna skulle vara lika över hela landet skulle troligen kunskapen vara större och risken för halkolyckor bli mindre, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If Sverige. Osäkerheten är störst i Stockholms län. Endast en tredjedel av stockholmarna vet vilka regler som gäller och 41 procent tror sig veta men svarar fel. I Skåne är kunskapen betydligt större, 68 procent kan reglerna, men 11 procent är osäkra och var femte person svarar fel. 1 902 personer boende i villa eller radhus har svarat på undersökningen som genomförts av YouGov.