Stulen lastbil återfunnen i Litauen

Den 19 mars stals en lastbil värd 2,5 miljoner kronor. Tack vare If, Interpol, polisen, Scanias SIM-kort och ett intensivt utredningsarbete kunde fordonet spåras upp två veckor senare i Litauen.

Den If-försäkrade lastbilen från Möllers åkeri i Höganäs stals den 19 mars vid ett industriområde i Lübeck. Två veckor senare kunde den spåras upp i Litauen tack vare det SIM-kort som var installerat i lastbilen. Utredarna hade då sett hur lastbilen rört sig via Frankfurt, in i Polen och vidare till Litauen.

- Bilbrottslighet är ett stort problem över hela världen och det tajta samarbetet mellan If, åkeri och polis har fått mycket beröm. Litauens högste kriminalpolischef kallade det ”ett utomordentligt bra arbete”, säger Gert-Ove Andersson, utredningsinspektör vid If.

Lastbilen var värd runt 2,5 miljoner kronor. Vid återfinnandet var den försdedd med falska skyltar och stod i ett låst industriområde i Vilnius.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.