Svenska turister håller sig i skinnet under påsksemestern

Att strosa längs boulevarder och dricka kaffe i vårsolen leder överlag till färre skador än skidresor i Alperna och dyksemestrar i Medelhavet. Det visar en genomgång av assistansorganisationen SOS Internationals samtalsstatistik, gjord av försäkringsbolaget If. I genomsnitt tar SOS International emot drygt 200 samtal per dag från skadade svenskar utomlands.

Påskledigheten närmar sig, och för många svenskar innebär det en möjlighet att ta sig utomlands några dagar. Ofta är det storstäder på kontinenten som lockar med soliga gatustråk och lite behagligare vårtemperaturer.

Men några större skaderisker verkar påskturistande svenskar inte utsätta sig för, enligt en ny sammanställning av försäkringsbolaget If.

På SOS International, en assistansorganisation som tar emot anmälningar om skador utomlands för de svenska försäkringsbolagens räkning, har antalet samtal från svenskar i utlandet under just påskveckan i själva verket varit lägre än genomsnittet de senaste åren. Under påskhelgen 2018 var exempelvis antalet mottagna samtal runt 25 procent färre än genomsnittet på omkring 200 samtal per dag. Och det trots att fler befunnit sig utomlands på semester.

- Många svenskar reser bort under påsken, men det är tydligt att de då håller sig mer i skinnet än under andra semesterresor, säger Caroline Starck, informationschef på försäkringsbolaget If.

I första hand beror det på destinationerna, menar hon, och vad man väljer att ägna sig åt på semestern:

- I standardfallet är det ju storstadsresor – några dagar i London, Barcelona, New York eller Paris – som lockar svenska turister såhär års, så med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att färre behöver söka hjälp än under andra perioder. Att strosa fram längs en huvudgata i en storstad är förstås inte förenat med samma risker som en skidresa i Alperna, eller en dyksemester i Medelhavet, konstaterar Caroline Starck.

Skillnaderna syns också tydligt i SOS Internationals siffror, om man jämför med andra ledighetsperioder. Under sportlovsveckan förra året tog assistansorganisationen exempelvis emot över 70 procent fler samtal från svenskar än under genomsnittsveckan. Och sett till hela förra sommaren (juli-augusti) var samma siffra strax över 40 procent över årsgenomsnittet.

Läs SOS Internationals tips inför storstadsresor här. SOS International påpekar också att antal mottagna samtal från svenskar utomlands inte är liktydigt med antal skador, men att siffrorna ger en indikation om skadefrekvensen.

Osvald Wiklander
Vik. Pressansvarig