Svenskar ser hälsorisker i flera vanliga ämnen - Transfetter och botox oroar mest

Åtta av tio svenskar tror att transfetter kommer visa sig vara farligt i framtiden. Nästan lika många tror att botox, genmodifierad mat och mobilstrålning kan vara skadligt för vår hälsa. Det visar en ny undersökning som utförts på uppdrag av försäkringsbolaget If.

If har låtit undersökningsföretaget YouGov fråga 3 558 svenskar om hur troligt det är att olika ämnen och material kommer att visa sig vara hälsofarliga i framtiden. Resultaten visar att svenskarna såg transfetter som mest oroväckande, tätt följt av botox och genmodifierad mat. Även mobilstrålning, nya typer av vaccin och nanoteknik oroar svenskarna. I undersökningen framkom också att betydligt fler kvinnor än män ser olika ämnen och material som riskfaktorer. För en del av ämnena, såsom botox, såg yngre personer (under 30 år) betydligt större risker än personer över 60 år. I övrigt var fördelningen relativt jämn mellan åldersgrupper och olika delar av landet. - Undersökningen visar att det finns en oro för framväxten av nya ämnen och material som vi använder i dagens samhälle. Utvecklingen och användningen går så oerhört fort och vi hinner ofta inte med att analysera vilka risker de medför. Det finns därför anledning att satsa mer resurser på forskning inom nya riskområden,, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If. Över 60 procent av svenskarna ser klimatförändringar som en framtida risk. Bland annat är fler stormar och översvämningar konsekvenser som anses vara troliga inom de kommande 20 åren. En stor majoritet är emot att bostäder byggs i områden som riskerar att översvämmas i framtiden. Mer än 80 procent ser det som orimligt och endast 8 procent anser att det är acceptabelt.