Svenskarna fortsätter resa trots lågkonjunkturen

Trots finanskris och lågkonjunktur fortsätter svenskarna att resa på semester. Bara 17 procent av svenskarna kommer att resa mindre i år medan endast 11 procent väljer bort sin utlandssemester. Det visar en ny undersökning från försäkringsbolaget If.

If har frågat 2 061 svenskar om hur finanskrisen har påverkat deras resvanor. Resultaten visar att det är få svenskar som helt kommer att avstå från sin semesterresa i år. 14 procent av de tillfrågade kommer däremot att välja ett billigare resmål eller ett billigare hotell. Personer mellan 30 och 44 år är dem som i störst utsträckning kommer att avstå från sin utlandsresa (14 procent), medan pensionärerna är de som fortsätter resa (7 procent kommer att avstå från utlandsresa).

Försäkringsbolaget If hanterar varje år hanterar fler än 21 000 reseförsäkringsärenden.

– Undersökningen visar att svenskarna verkligen prioriterar sina semesterresor, kommenterar Caroline Uliana, pressansvarig på If. Vi rekommenderar alla som skall resa utomlands att de kollar upp att de har ett bra reseskydd i hemförsäkringen, och att de annars köper en reseförsäkring innan de ger sig av. Det går inte att köpa en försäkring när du redan är på resande fot.

Dubbelt så många äldre (16 procent bland 60+) drar ned på shopping i samband med resor jämfört med yngre personer (8 procent bland 18-29-åringar). Fler kvinnor än män tänker minska ner på shoppingen.

Påverkar lågkonjunkturen ditt resande under 2009 på något sätt?

1. Resa mindre under 2009 17 procent
2. Välja billigare resmål eller billigare hotell 14 procent
3. Shoppa mindre på resan 12 procent
4. Avstå från utlandssemester i år 11 procent
5. På annat sätt 5 procent

Undersökningen, uppdelad på kön, ålder och län, finns på www.if.se (pressrummet).

YouGov har på uppdrag av If frågat 2 061 personer mellan 18 och 74 år som gjorde minst en semesterresa under 2008 om hur finanskrisen påverkar deras resande under 2009. Undersökningen gjordes i mars 2009.