Tjuvarna har inte semester

Sommar betyder efterlängtad semester för många. Men några som inte har semester är tjuvarna som passar på att bryta sig in i tomma hus och lägenheter. Antalet inbrott ökade med 11 procent förra sommaren. Guld är hetaste bytet idag. Försäkringsbolaget If ger tips för att slippa råka ut för inbrott under semestern.

Nu är sommaren här och många har semester. När hus och lägenheter står tomma kan tyvärr tjuvar passa på att bryta sig in och stjäla värdeföremål. Enligt Brå inträffade 3 547 inbrott i villor och lägenheter under juli och augusti förra året. Det var en ökning med 11 procent jämfört med året innan.

– Inbrottstjuvar passar på när det är sommar. Tomma hus och lägenheter är säkra objekt där tjuvarna har lättare att undgå upptäckt. Tyvärr lever många i tron att det räcker med ett lås för att hålla tjuven borta, säger Daniel Claesson, pressansvarig på If.

Guld har blivit extra attraktivt att stjäla när priset gått upp. If har märkt av en kraftig ökning av dessa stölder. Idag stjäls det guld och smycken för mer än 100 miljoner om året från svenska hem. Hemförsäkringen ersätter egendom och skador vid inbrott. Men för den som drabbas är det alltid olyckligt.

- Inget kan ersätta personliga föremål och det känslomässiga som ett inbrott för med sig. Många beskriver hur de under lång tid mår dåligt av inbrottet. Vi bör alla hjälpas åt att göra det svårare för tjuvarna i sommar, säger Daniel Claesson.

IFS TIPS FÖR ATT UNDVIKA INBROTT:

- Skaffa ett godkänt lås till alla ytterdörrar.

- Be grannen eller någon annan att tömma posten och klippa gräsmattan. Grannen får gärna använda soptunnan och torkställning för tvätt.

- Ställ en bil utanför huset.

- Låt någon ”skräpsak” ligga på framsidan, som grannen också kan flytta på.

- Timer för lampor som tänds.

- Be någon vattna blommor eller ta bort växter som riskerar att vissna.

- Vidarekoppla den fasta telefonen.

- Lägg smycken och guldföremål i bankfack över semestern.

- Meddela INTE via Facebook, blogg, etc. att du kommer att vara bortrest.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2010 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 400. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner och företag.