Tre av fyra vill rensa bland polisens arbetsuppgifter

Mindre än hälften av befolkningen tycker att polisen gör ett bra jobb. Och tre av fyra anser att vissa arbetsuppgifter, som att utfärda pass och inspektera istappar, bör skötas av någon annan än polisen.

Endast 46 procent av befolkningen tycker att polisen gör sitt jobb. 34 procent tycker inte det och 20 procent vet inte. Männen är mer missnöjda än kvinnorna. Och tre av fyra menar att vissa arbetsuppgifter, som att utfärda pass och inspektera istappar, borde skötas av någon annan än polisen. Det visar en undersökning med 5 976 personer som försäkringsbolaget If låtit göra.

Gotlänningarna är mest nöjda med polisen. Sju av tio (69 procent) anser att polisen gör sitt jobb. Uppsalaborna är mest missnöjda. Endast 4 av tio (40 procent) tycker att polisen gör vad de ska.

Andelen missnöjda skiljer sig mycket marginellt mellan äldre och yngre. Det finns heller inga stora skillnader mellan villaägare och boende i hyres- eller bostadsrätt.

Tre av fyra tillfrågade (74 procent) anser att det finns uppgifter som idag är polisens ansvar, som istället borde läggas på någon annan. Inspektion av farliga istappar och tillsyn av hotell och pensionat toppar listan, följt av utfärdande av pass och tillståndsgivning för fyrverkerier.

– Rikspolischefen gick ut för en tid sedan och presenterade en lista över arbetsuppgifter som han ansåg att polisen borde slippa. Uppenbarligen håller många svenskar med honom. Med de låga uppklarningssiffror vi har för vardagsbrott i Sverige så borde polisen fokusera på att lösa brott i första hand, säger Caroline Uliana, informationschef If.

Alla Kvinnor Män
Tycker du att Polisen ska sluta ägna sig åt
något av följande? (flera svar möjliga)
Bas 5976 2958 3018
Inspektera farliga istappar 46% 43% 50%
Göra tillsyn av hotell och pensionat (inspektera utrymningsvägar osv) 46% 41% 51%
Utfärda pass 33% 29% 38%
Tillståndsgivning för fyrverkerier 32% 25% 38%
Rädda skadade djur/djur som fastnat 29% 23% 34%
Ta hand om hittegods 27% 24% 30%
Bevaka idrottsevenemang/konserter 17% 15% 20%
Omhänderta berusade personer 10% 8% 11%
Utreda ekonomiska bedrägerier 8% 7% 9%
Utreda misshandel 8% 7% 8%
Utreda inbrott 8% 7% 8%
Nej, jag tycker att de ska ägna sig åt allt det här 26% 32% 21%

Tycker du att Polisen gör sitt jobb?

Länslista, andel Ja-svar

19 Jönköping 42 %
20 Södermanland 41 %
21 Uppsala 40 %

Undersökningen med 5 976 personer gjordes av YouGov på uppdrag av If i mars 2012.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Informationschef If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2011 till 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 200. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och personförsäkring för privatpersoner samt företagsförsäkringar.