Unga bjuder in tjuven på Facebook

Nu står midsommaren för dörren och många beger sig ut till landet för att fira. Fyra av tio unga mellan 18 och 29 år berättar på Facebook eller liknande sajter när de ska resa iväg på semester och lämnar hemmet tomt. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If. – Det är som att sätta en lapp på brevlådan om att man inte är hemma, vilket ger tjuven ett fantastiskt tillfälle att ta sig in och stjäla, säger Björn Jonason, ansvarig för på hemförsäkring på If.

De flesta ser med glädje fram emot den planerade semestern och 9 av 10 svenskar berättar gärna för vänner och arbetskamrater om man ska iväg någonstans. Bara två procent talar in ett meddelande på telefonsvararen om att man är bortrest. Däremot uppger 15 procent av de tillfrågade i undersökningen, och hela 41 procent av 18-29-åringarna, att de berättar på nätsajten Facebook eller liknande, om de reser bort. – De flesta inser de uppenbara riskerna med att tala om på telefonsvararen att man är bortrest. Men Internet är minst lika illa, säger Björn Jonason. Att berätta för vänner och grannar är däremot bara bra, då kan de hålla lite uppsikt över bostaden medan man är borta. – Men att lägga ut informationen så att vem som helst kan få reda på att bostaden står tom, det är att bjuda in tjuven, säger Björn Jonason. Brukar du berätta på något av följande sätt att du ska resa bort på semester eller liknande? Så svarade personerna mellan 18 och 29 år: Jag berättar för familj eller vänner muntligen 94 procent Jag berättar för grannarna muntligen 25 procent Frånvarohanteraren (\out of office\") på jobbmailen" 13 procent Facebook eller andra sajter 41 procent Frånvarohanteraren (\out of office\") på privata mailen" 2 procent Telefonsvararen 2 procent Annat 8 procent Jag berättar inte alls 3 procent Totalt ingick 3 508 personer mellan 18 och 74 år i undersökningen, som gjordes av You Gov i mars 2009.