Unga eldsjälar får Ifs Säkerhetsnål för arbete med utsatta barn

If delar idag på Internationella Barndagen för första gången ut stipendiet Ifs Säkerhetsnål. Priset är på 50 000 kronor och går till organisationen Maskrosbarn, som verkar för att öka kunskapen kring behovet om hjälp för barn till missbrukare och psykisk sjuka. Pristagarna har valts ut i samarbete med BRIS.

Organisationen Maskrosbarn startades av två nu 20-åriga tjejer som själva har en bakgrund med föräldrar som var psykiskt sjuka och alkoholister. Inspirationen att starta Maskrosbarn kom från att de själva inte fick hjälp när de behövde den som mest. Nu vill de hjälpa andra som går igenom samma sak som dem, samt få till stånd en förändring i hur dessa utsatta barn behandlas av samhället.

– Vårt mål är att anhörigstödet för barn till föräldrar som är alkoholister eller psykiskt sjuka ska bli bättre än vad det är idag. För nu blundar man för problemet, säger Therese Eriksson, den ena initiativtagaren till Maskrosbarn.

Stipendiet på 50 000 kronor delas ut vid en ceremoni idag kl 10.00 i Blå hallen på Värmdö gymnasium vid Gullmarsplan. Fredrik Berling (Hjärnkontoret, Bolibompa mm) är konferencier och även Ingela Thalén, ordförande i BRIS, kommer att medverka.

– Stödet från If betyder jättemycket. Det har varit nästan omöjligt att få stipendier eller annat stöd från samhället för den här viktiga frågan. Priset bidrar till att många som inte lyssnat på oss nu måste börja ta oss - och problemet med utsatta barn - på allvar, säger Denise Madsen, den andra initiativtagaren till Maskrosbarn.

– Det krävs stora satsningar för att hjälpa utsatta barn. Det är ju framför allt uppgift för samhället, men även företag som If måste bidra. Genom det här stipendiet stöttar vi två eldsjälar som lägger ned tid och engagemang på den här otroligt viktiga frågan, och det är jag stolt över, säger Ulf Bäckman, ordförande i Ifs Trygghetsfond som står bakom prissumman.

IFS SÄKERHETSNÅL
If Säkerhetsnål är ett stipendium på 50 000 kronor som delas ut tre gånger per år och som under det närmaste året kommer att delas ut till organisationer som jobbar med utsatta barn. Vinnaren har valts ut av en jury bestående av Ingela Thalén från BRIS samt representanter från If.

För att söka stipendiet, gå in på www.if.se/privat och klicka på Trygghet och Säkerhet.