Unga och utrikes födda ofta utan hemförsäkring

Unga och utrikes födda är överrepresenterade bland de som saknar hemförsäkring, enligt en sammanställning av försäkringsbolaget If. Mer än en av tio utlandsfödda står utan hemförsäkring och saknar därmed ett viktigt skydd både hemma och på resa.

Utlandsfödda är en grupp där många saknar hemförsäkring jämfört med svenska befolkningen i stort. Tolv procent av de som är födda utanför Sverige saknar en hemförsäkring. Det är tre gånger vanligare än bland befolkningen i stort, där fyra procent saknar en hemförsäkring. Det visar statistik som SCB tagit fram på uppdrag av försäkringsbolaget If.

Även unga är en grupp som ofta saknar hemförsäkring. I åldersgruppen 16-24 år saknar sex procent en hemförsäkring och bland unga i åldern 25-34 år är motsvarande siffra åtta procent.

– Att vara utan hemförsäkring innebär en stor risk både för oss själva och för vårt hem. Det innebär exempelvis att man saknar ett skydd om det skulle börja brinna, eller om man råkar ut för en olycka på resa, säger Jenny Rudslätt, försäkringsexpert på If.

I en undersökning som gjorts på uppdrag av If svarar en tredjedel av de unga i åldern 18-29 som saknar hemförsäkring att de inte anser att de behöver en hemförsäkring eftersom de inte har så många saker.

– Hemförsäkringen täcker så väldigt mycket mer än bara dina ägodelar. Ansvars-, rättsskydds- och reseförsäkring, som alltid ingår, är många gånger mycket viktigare än att få ersättning för en trasig mobil, säger Jenny Rudslätt.

Så här års är det många unga som reser utomlands. Räkningen för den som råkar ut för en olycka eller blir sjuk i utlandet kan sluta på hundratusentals kronor.

– Bara ambulansflyg från Thailand kan gå på över 700 000 kronor – pengar som man får betala ur egen ficka om man saknar försäkring, säger Jenny Rudslätt.

If har samlat några goda råd om hemförsäkring:

• Alla behöver en hemförsäkring, oavsett om man har många saker, dyra saker eller nästan inga saker alls.
  • Välj en försäkring som motsvarar dina behov och önskemål.
  • Äger du en bostadsrätt ska din hemförsäkring även omfatta den fasta inredningen som diskmaskin och kyl/frys. Det skyddet får du med ett bostadsrättstillägg kopplat till hemförsäkringen.
  • Du som äger en villa eller ett radhus behöver en hemförsäkring och en villaförsäkring för byggnaderna och tomten.
  • Jämför olika bolag. Stirra dig inte blind på priset. Villkoren kan skilja sig åt mycket.
  • Välj rätt försäkringsbelopp - annars finns det risk att du är underförsäkrad. Gör en inventering av bostaden.
  • Om du tecknar flera försäkringar erbjuds ofta rabatt, dessutom sparar du på självrisken om du har flera objekt försäkrade hos ett och samma bolag.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 13-27 mars 2015 har sammanlagt 3583 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ i Sverige

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.