Valborgssupandet bland unga minskar

Färre svenska ungdomar planerar att dricka sig fulla på Valborg. Över 200 000 tonåringar mellan 15 och 18 år kommer att dricka sig fulla på Valborg, enligt en undersökning bland 3 000 ungdomar som försäkringsbolaget If låtit göra för tredje året i rad. Det är en minskning med 15 procent jämfört med förra året. Men bland 18-åriga pojkar säger 70 procent att de tänker dricka sig fulla i år.
– Den totala tendensen är glädjande, men 18-åringarnas svar är skrämmande. Och det är illavarslande hur langningen och smuggelspriten ökar. Vi får hoppas att det gryende samhällsengagemanget efter flera uppmärksammade våldsdåd bidrar till en lugnare Valborg, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If.

I If:s undersökning, som gjordes av Lunarstorm första veckan i april, svarade 3 000 tonåringar mellan 15 och 18 år från hela Sverige hur de tänker fira Valborg. Förra året ökade antalet som tänkte supa sig fulla med 32 procent jämfört med 2006. I år sker en kraftig minskning i 17 av 21 svenska län. I riket som helhet svarar 46 procent att de tänker dricka sig berusade, jämfört med 54 procent förra året. Om man undantar 18-årsgruppen minskar supandet bland pojkar totalt, från 62 till 50 procent. Bland flickor är minskningen mindre, från 47 till 41 procent. Bland länen är minskningen allra störst i Halland där 35 procent färre ungdomar uppger att de tänker dricka sig fulla i år. I Blekinge, där Rödebytragedin utspelades i höstas, är minskningen också stor, 31 procent färre.

– Det är glädjande att den debatt som förekommit i Sverige det senaste året verkar ha gett resultat. Fler föräldrar har exempelvis börjat engagera sig mot ungdomsfylleri och våld efter dödsmisshandeln av en l6-åring på Kungsholmen. Polisens planerade insatser mot langning inför Valborgshelgen avskräcker nog också, säger Markus Norling.

Minskningen noteras i de flesta län. Undantag är bland andra Jönköping, Jämtland och Värmland, där 10 procent fler säger att de tänker bli berusade på Valborg.

– Självklart ska ungdomar ha roligt tillsammans på Valborg. Men langningen är utbredd och det är alldeles för lätt att få tag på smuggelsprit. Det är risker som både föräldrar och unga måste vara medvetna om. Förra året blev skrämmande många ungdomar så berusade att de måste omhändertas av polis eller föras till akutmottagningar, säger Markus Norling.

Enligt undersökningen ökar antalet fulla ungdomar med stigande ålder, men även bland 15-åringarna är supandet utbrett. Trots en minskning med 12 procent jämfört med 2007 så svarar 37 procent av 15-åringarna, vilket är närmare 50 000 ungdomar, att de tänker dricka sig fulla på årets Valborg.