Våldet mot tonårstjejer ökar

Var femte svensk tonåring har utsatts för rån eller misshandel. Mest ökar våldet mot tjejer − nästan var femte 18-årig tjej i Sverige har blivit misshandlad. Det framgår av en undersökning som försäkringsbolaget If låtit göra för tredje året i rad.

− Om vi vuxna var lika utsatta skulle samhället kräva omedelbara förändringar, säger Karin Lidman, ansvarig för personförsäkringar på If.

Risken för att råka ut för våld har ökat jämfört med förra året, enligt undersökningen. Antalet ungdomar (både pojkar och flickor) som uppger sig ha blivit rånade eller misshandlade har ökat från 18 procent förra året till 20 procent i år för landet som helhet. Och det är bland tjejer som våldet ökar mest. Totalt har våldet mot tjejer ökat i 15 av 21 län. 18 procent, eller nästan var femte tjej i 18-årsåldern uppger att de någon gång blivit utsatta för misshandel, jämfört med nio procent i förra årets undersökning.

Samtidigt har oron för vardagsvåldet minskat något. Fortfarande uppger fyra av tio ungdomar att de är rädda för att utsättas för misshandel eller rån, men det är en minskning med några procentenheter från förra året. Oron är dock fortfarande betydligt större bland flickor än pojkar. Mer än hälften av flickorna (56 procent) säger att de känner rädsla, medan var femte pojke (20 procent) mellan 15 och 18 år uppger samma sak.

− Det är illavarslande att våldet verkar öka och det är dags att ta ungdomarnas utsatta situation på allvar. De fysiska skadorna av ungdomsvåldet läker oftast. Men de psykiska skadorna, som rädsla, otrygghet och misstro mot myndigheter eller samhälle sätter spår för livet, säger Karin Lidman.

Här är de tio län där våldet mot tjejer 15-18 år är värst:
1) Södermanland 23 procent har blivit rånade eller misshandlade
2) Gävleborg 23 procent
3) Uppsala 21 procent
4) Jämtland 21 procent
5) Örebro 20 procent
6) Kronoberg 20 procent
7) Östergötland 19 procent
8) Västra Götaland 19 procent
9) Västerbotten 19 procent
10) Värmland 19 procent

3091 svenska ungdomar mellan 15 och 18 år har besvarat Ifs enkät på ungdomssajten Lunarstorm.

OBS! Se hela undersökningen i den bifogade excelfilen.