Var femte orolig att sociala medier förstör nattsömnen

Sju av tio har ibland svårt att sova. Ett av skälen är surfplattor, smarta telefoner och sociala medier, som en majoritet idag tar med sig i sängen. Många tror att sociala medier bidrar till att förstöra deras nattsömn, visar en ny undersökning från If.

Många är idag oroade över den egna sociala mediekonsumtionen. Kvinnor är mer oroliga än män, och yngre mer oroade än äldre. I åldersgruppen 15-29 år uppger sju av tio att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket. Det visar en undersökning från If.

61 procent av de drygt 3 000 personerna som deltog i undersökningen uppger att de brukar använda surfplatta eller mobil i sängen efter att de gått och lagt sig. I åldersgruppen 15-29 år är siffran 82 procent. Vanligast är att ha den till sociala medier. Näst vanligast är att titta på film.

– En majoritet i vår undersökning säger att det blivit en vana att surfa runt i sociala medier innan man somnar. Många dras också till plinget från pushnotiser, eller säger att de helt enkelt inte kan gå offline av rädsla för att missa något, säger Mariah Hohentahl, skadeexpert på If.

Vi sover mindre än förr

Samtidigt sover en av tre mindre idag än för fem år sedan, enligt undersökningen. Sju av tio har sömnsvårigheter ibland. Även i den gruppen dessa dominerar kvinnor och unga.

Flera studier visar att vi sover omkring 1,5 timmar mindre i dag jämfört med för 100 år sedan.

För lite sömn kan leda till både sämre hälsa och fler olyckor. Studier visar att det är lika farligt att vara trött bakom ratten som att köra rattfull, säger Mariah Hohentahl, skadeexpert på If.

Skämljuset skapar problem

En av fem svarande uppger att de tror att sociala medier bidrar till att förstöra deras nattsömn. I åldersgruppen 15-29 år ser en av tre den kopplingen.

Det blå ljuset från skärmarna har en direkt negativ inverkan på vår sömn. Ljuset lurar kroppen att tro att det är dag. Rent fysiologiskt är det sömnhormonet melatonin som inte utsöndras på samma sätt i vår kropp, vilket gör att vi får svårare att somna, säger Helena Kubicek Boye, sömnexpert och psykolog.

Nära fyra av tio anser att sömnbrist är ett hot mot den egna hälsan.

Tre av tio vill ha mer av partnerns tid

Förutom den ökade risken för att bli sjuk eller somna bakom ratten riskerar även relationer att försämras om kvällarna ägnas för mycket åt mobilen. 34 procent av kvinnorna och 25 procent av männen säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier. Var femte kvinna anser själv att användningen av sociala medier hindrar henne från vara social med nära och kära på kvällarna.

Fler resultat från undersökningen:

• Tre av tio deltagare i undersökningen säger att de hade vela att partner ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier.
  • 25 procent i åldern 15-29 skulle vilja ha en teknik som stänger av all social media efter hens vanliga läggtid.
  • 86 procent av Sveriges befolkning använder sociala medier, enligt undersökningen. I åldersgruppen 15-29 är siffran 91 procent och i gruppen 61+ är siffran 79 procent.
  • 36% sover mindre idag än för fem år sedan
  • 19% anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn
  • 56% anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-10 februari 2016 har sammanlagt 3 028 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 15-74 år i Sverige.

För ytterligare information vänligen kontakta Jessica Källman, Pressansvarig. Mobil: 0768 69 10 82 E-post: jessica.kallman@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2014 till drygt 42 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 700. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.