Var fjärde båtskada inträffar under vinterförvaringen

Dags att ta upp båten? Ifs tips hjälper dig att undvika skador under upptagning och vinterförvaring. Var fjärde båtskada inträffar under oktober till april.

Nu är det dags för många båtägare att ta upp båten för vintern. Och det finns anledning att vara noggrann i sina förberedelser. 23 procent av båtskadorna som anmäldes till försäkringsbolaget If under 2009 inträffade mellan oktober och april.

– Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.

If har inget krav på datum när du måste lägga upp båten, men du bör ändå tänka på båtens säkerhet eftersom det är vanligare med hård blåst, stormar och nederbörd under hösten.

Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning måste vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla.

Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.

– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Dan Falconer.

Totalt betalde If ut 45 miljoner kronor i ersättning för skador på fritidsbåtar under 2009.

Ifs 10 tips om hur du rustar båten för vintern

1. Om du har en inombordsmotor ska du tappa av eller köra genom kylsystemet med frostskyddsvätska när du lägger upp båten. En frostskadad inombordsmotor kostar från ca 50 000 att återställa. Även utombordare skall köras igenom med färskvatten och förvaras så att vatten inte blir stående i motorn.
  2. Passa på att byta motorolja samt oljefilter och se till att bränslet är fritt från vatten under vintern för att undvika motorstörningar/skador till nästa säsong.
  3. Se till att det finns ventilation när du täcker båten för att minska risken för mögelskador.
  4. Det är viktigt att det finns en taknock med fall på presenningen så inte all snö lägger sig platt. Detta för att undvika snö som smälter och i värsta fall kommer in i båten som smältvatten.
  5. Fäst inte presenningens surrning i stöttorna – en vindfylld press kan rycka undan en stötta och resultera i att båten trillar.
  6. Töm båten på allt värdefullt. Har du stege vid båten, lås fast den.
  7. En ren båt under vintern klarar sig bättre från ev. mögelangrepp under vintern.
  8. Vill du minska risken för stulen utombordsmotor be att en verkstad förvara den – då kan de även serva motorn för kommande säsong.
  9. Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.
  10. Det är mycket viktigt att båten får regelbunden tillsyn under hela vintern.

För ytterligare information vänligen kontakta: Caroline Uliana, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 070-628 23 63 E-post: caroline.uliana@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2009 till 41 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 600. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc. If erbjuder bland annat båtförsäkring, bilförsäkring och hemförsäkring för privatpersoner och företag.