Var fjärde väntar med vinterdäcken till halkan kommit

Nu är vintern på väg i nästan hela landet. Var fjärde bilist väntar med däckskiftet tills snön och halkan kommit. Det innebär att många slirar runt på sommardäck och ökar olycksrisken.

Prognoserna visar nu att vintern är på gång i en stor del av Sverige. En undersökning från If visar att många väntar med däckbytet till snön och halkan är ett faktum. Vissa väntar ända till 1 december då vinterdäcken enligt lag måste vara på.

- Väntar man ända till första halkan så kan det vara för sent. Avåkningar och kollisioner kommer som ett brev på posten när vädret slår om och det blir kallt innan däcken enligt lag måste på, säger Lars Silfverswärd, säkerhetsexpert vid försäkringsbolaget If.

Enligt undersökningen väntar var fjärde bilist med däckskiftet. Det betyder hundratusentals bilar som slirar runt i trafiken på sommardäck.

- Att köra på sommardäck i halka innebär en stor olycksrisk och utgör även en fara för de som faktiskt har bytt sina däck. Dessutom behöver vinterdäcken ett antal mil av inkörning för att bita optimalt på hala vägar. Därför rekommenderar vi ett tidigare skifte till vinterdäck, säger Lars Silfverswärd.

Den som har sommardäcken på efter första december riskerar förhöjd självrisk på försäkringen vid en olycka.

Undersökningen:

När brukar du/ni skifta till vinterdäck på bilen?

Någon gång i månadsskiftet oktober/november 54%
Vid första snön/frosthalkan 19%
Så snart som möjligt efter den 1:a oktober 13%
Först när de måste sättas på (den 1:a december) 7%
Behöver inte byta till vinterdäck tack vare allrounddäck 5%
Kör med sommardäck hela året 0%
Annat 2%

If försäkrar nästan var tredje bil i Sverige.

Undersökningen gjordes av YouGov bland 3 104 bilägare i sep/okt 2013.

För ytterligare information: Daniel Claesson, Pressansvarig If Sverige. Mobil: 076-634 59 19 E-post: daniel.claesson@if.se

Försäkringsbolaget If är Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Ifs premieinkomst uppgick år 2012 till drygt 40 miljarder svenska kronor och antalet anställda är 6 800. If ingår i finanskoncernen Sampo Plc.