Varannan tonåring tänker supa på nyårsafton - hundratals ungdomar riskerar att sprängskadas

På nyårsnatten kommer mer än 200 000 berusade ungdomar att skjuta av fyrverkerier och smälla smällare. Hundratals av dem kommer att skadas av exploderande fyrverkeripjäser.

Hälften av ungdomarna mellan 15 och 20 år planerar att dricka sig berusade och de flesta av dem kommer att både dricka sig fulla och skjuta raketer. Det framgår av en undersökning som genomförts på uppdrag av försäkringsbolaget If.

– Trots varningarna vet vi att nyårsafton kommer att sluta i tragedi för många. Berusade unga och sprängmedel är ingen bra kombination. I värsta fall leder det till bortsprängda fingrar, svåra ögonskador eller till och med dödsfall, säger Karin Lidman, ansvarig för personförsäkringar på If.

För tredje året i rad har If låtit ungdomssajten Lunarstorm fråga ungdomar mellan 15 och 20 år om vad de ska göra på nyårsafton. Totalt svarade nära hälften, 49 procent, att de tänker dricka sig berusade. Av pojkarna svarade 56 procent ja på frågan, medan 43 av flickorna tänker supa sig fulla på nyårsafton.

Undersökningsresultatet skvallrar om en nyårsnatt med omkring 350 000 fulla ungdomar. Av dessa tänker drygt 200 000 även skjuta nyårsfyrverkerier.

– Olyckstillbud och skador är vanligare än många tror. Nästan var tredje tillfrågad har varit med om att någon skadats av nyårsraketer. 65 procent av pojkarna säger att de själva varit med om att raketer smällt okontrollerat eller åkt iväg i fel riktning, säger Karin Lidman.

Varje nyårsafton skadas enligt Socialstyrelsen 200-300 personer så illa av exploderande fyrverkerier att de måste uppsöka sjukhus. Mer än hälften är pojkar mellan 5 och 19 år. Den vanligaste olycksorsaken är att personer gått fram mot en fyrverkeripjäs som inte fungerat men plötsligt tänder och åker iväg åt sidan istället för uppåt. Handskador, brännskador på ögonlock men också ögonskador som direkt hotar synen är de vanligaste följderna, enligt S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm.

De senaste åren har minst en person dött i fyrverkeriolyckor varje nyårsnatt, och de fall som kommer in till akutmottagningarna är ofta allvarliga. Det rör sig om allt ifrån svårt handikappande till livshotande skador.

– Många älskar fyrverkerier. Men man måste ha stor respekt för riskerna. Närma dig aldrig en fyrverkeripjäs där stubinen tänts. Bortsprängda fingrar eller nedsatt syn leder till ett livslångt lidande, säger Karin Lidman.

Årets resultat är något bättre än 2007 då 53 procent svarade att de tänker dricka sig berusade på nyårsafton. Däremot är det sämre än 2006. Då svarade 42 procent ja.