Varannan tonåring tänker supa sig full på Valborg

Varannan tonåring i åldrarna 15-18 – omkring 270 000 personer - tänker supa sig full på Valborg. Det är en ökning med hela 30 procent jämfört med 2006.

Det visar den ungdomsundersökning som försäkringsbolaget If låtit göra för andra året i rad.

Hela undersökningen hittar du genom att klicka på excel-symbolen nederst i detta dokument. (Huvudfrågan är fråga 4 som du klickar fram i ramen längst ned i på excel-dokumentet.)

Ungdomarnas valborgsdrickande ökar i nästan hela landet. Allra värst ser det ut i Uppsala där sju av tio ungdomar i år uppger att de tror att de kommer att dricka sig fulla på Valborg, mot knappt fyra av tio förra året.

Undantagen är Västerbotten och Kronoberg. Det är bara i dessa två län som tonåringarnas drickande minskar. Kronoberg var enligt förra årets siffror värstinglän med hotande fylleslag. Nu vänder siffrorna nedåt.

– Det är en oroande utveckling att drickandet ökar i nästan hela landet. Självklart ska ungdomar ha kul tillsammans men det är inte samma sak som att hamna på akutmottagningen eller hos polisen. Vi undrar om föräldrarna verkligen vet vad deras ungdomar tänker göra på Valborg, säger Markus Norling, ansvarig för personförsäkringar på If.

If har för andra året i rad låtit ungdomssajten Lunarstorm fråga drygt 3 000 tonåringar mellan 15-18 år från hela Sverige om hur de tänker fira Valborg. På frågan om de tänker dricka sig berusade svarar 54 procent ja jämfört med 41 procent förra året. 23 procent säger nej mot 35 procent 2006. 23 procent (30 procent 2006) är osäkra.

Det betyder att 30 procent fler ungdomar än förra året kommer att vara fulla nu på måndag. Bland flickorna tänker 47 procent dricka (37 procent 2006). Av pojkarna planerar sex av tio att bli berusade mot varannan förra året.

Siffror från Brå visar samtidigt att gatuvåldet ökar och kryper allt längre ned i åldrarna. Våldsamheterna är ofta knutna till storhelger och alkohol. Enligt en ny drogvaneundersökning bland sjunde- till niondeklassare i Stockholms län så blir langning dessutom allt vanligare. Valborg innebär alkoholdebut för många unga.

– Många av våra kunder drabbas i samband med storhelger. Vid ungdomsmisshandel och fylla är sparkar och slag som ger allvarliga ansikts- och skallskador mycket vanliga. Dessutom medför fylleslagen ofta stor skadegörelse, säger Markus Norling.

Drickandet börjar tidigt. Antalet berusade 15-åringar ökar jämfört med förra året, då en tredjedel av pojkarna och en fjärdedel av flickorna tänkte bli fulla. I år är det hälften av de 15-åriga pojkarna och en tredjedel av flickorna som tänker dricka sig berusade.

Precis som förra året tror åtta av tio ungdomar att deras föräldrar vet vad de har för sig på Valborg.

Trots riskerna att råka illa ut tänker ändå nio av tio inte avstå från att fira Valborg. Sex procent av alla flickor säger att de tänker stanna hemma med motiveringen att de känner sig otrygga att vara ute på Valborg.