Volkswagen-gruppen väljer If

Volkswagen Group Sverige flyttar sina bilmärkesförsäkringar till försäkringsbolaget If. Det nya avtalet gäller samtliga märkens vagnskadegaranti samt märkes- och finansförsäkringar och träder i kraft den 1 januari 2010.

If kommer att bli ny totalförsäkringspartner till Volkswagen Group Sveriges märken. Det står klart sedan en omfattande upphandling gällande såväl vagnskadegaranti som märkes- och finansförsäkringar nu är avslutad. Volkswagen-gruppen består av bilmärkena Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Porsche. Tillsammans har de en marknadsandel på ungefär 20 procent av nyförsäljningen av bilar i Sverige. – Att Volkswagen-gruppen valt If som ny försäkringsgivare är oerhört glädjande och ett erkännande av vår gedigna erfarenhet och kunskap inom bilmärkesförsäkringar. Vi ser fram emot att snart kunna erbjuda Volkswagen-gruppens alla kunder marknadens absolut bästa bilförsäkringar, säger Torbjörn Magnusson, koncernchef i If. Volkswagen Group Sverige påbörjade i våras upphandling av en ny partner för sina bilmärkesförsäkringar. Det tidigare avtalet med Trygg Hansa och Länsförsäkringar löper ut vid årsskiftet 2009/2010. – Vi ser If som en strategisk partner där vi strävar efter att kunna erbjuda våra kunder ett så attraktivt bilägande som möjligt. I det är förstås försäkringsfrågan en mycket viktig beståndsdel, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige. Det formella avtalet mellan Volkswagen Group Sverige och If undertecknas i slutet av oktober och börjar gälla vid årsskiftet.