Appsuccé - en vabbolution

För drygt en månad sedan lanserade Försäkringskassan en app som ger tillgång till Mina sidor i mobilen och på surfplattan. Under denna korta tid har appen laddats ner över 100 000 gånger och fått positiva recensioner och höga betyg.

Lanseringen är ett steg i Försäkringskassans satsning att göra det lättare och enklare för kunderna. Mina sidor på webben har redan idag 1 miljon besökare som använder tjänsten 12 miljoner gånger per år. Succén med appen har gett upphov till nya ord i språket, tidningen Vi Föräldrar kallar det för vabbolution.

-          Vi är glada över att så många på kort tid har laddat ner appen och att den har fått väldigt positiva recensioner, säger Gunilla Dyrhage på Försäkringskassan.

-          Våra kunder har efterfrågat den här lösningen och det känns bra att vi nu kan förenkla livet ytterligare för dem, säger Gunilla Dyrhage.

Användarna har gett appen höga medelbetyg. De positiva recensionerna är många, här är tre kunders omdömen:

”Att både kunna anmäla och begära ersättning för Vab i mobilen är en höjdare”.
”Alla rätt, full pott!”.
”Äntligen en app från Försäkringskassan! Sjukt smidigt sätt att vabba :)”.

Appen Mina sidor erbjuder:

• Anmäl VAB (tillfällig föräldrapenning)
  • Anmäl 10 dagar (tillfällig föräldrapenning i samband med barns födelse eller adoption)
  • Ansök om VAB (tillfällig föräldrapenning)
  • Se status i ärenden
  • Se meddelanden