Dan Eliasson ny ordförande för Arbetsgivarverket

Försäkringskassans generaldirektör Dan Eliasson väljs till ny ordförande för Arbetsgivarverkets styrelse. Han efterträder Göran Tunhammar, som går i pension.

Dan Eliasson väljs av Arbetsgivarverkets kollegium, som består av myndighetschefer. Kollegiet möts en gång per år, och varje myndighet har röster viktade efter organisationens storlek. Styrelsens ordförande väljs på ett tillsvidaremandat. Efter arbetsgivarkollegiets årsmöte ska regeringen fatta ett formellt beslut.

-          Naturligtvis är det smickrande att få förtroendet av sina kollegor att vara med och leda utvecklingen av centrala delar av arbetsgivarpolitiken i staten, säger Dan Eliasson.

Arbetsgivarverket samlar alla myndigheter och har en avgörande roll i utformningen av lönepolitik och arbetsgivarfrågor inom den statliga sektorn.

-          Att främja flexibla lösningar för arbetsgivare och arbetstagare som möter våra kunders behov och omvärldens utmaningar ser jag som en central del i uppdraget.

En viktig uppgift de kommande åren, enligt Dan Eliasson, är att fortsätta arbetet med att utveckla prestationsbaserade och individualiserade löner.

Posten som ordförande för Arbetsgivarverkets styrelse är Dan Eliassons tredje större externa uppdrag, vid sidan av huvudsysslan som generaldirektör för Försäkringskassan. Han är även ledamot i den statliga E-delegationen och ordförande i Rådet för innovation och kvalitet i offentlig verksamhet, som ska lämna sin slutrapport med förslag till regeringen sommaren 2013.

Dan Eliasson bedömer att det nya uppdraget inte ska inkräkta på arbetet som generaldirektör.

-          Nej, jag har ju suttit i Arbetsgivarverkets styrelse tidigare, så tiden kommer att räcka till. Dessutom är det här utvecklingsarbetet så roligt att det ger otroligt mycket energi tillbaka, säger han.