Fler förslag för minskat krångel

I Försäkringskassans senaste antikrångelkatalog föreslås bland annat att sjuk- eller rehabiliteringspenning samt tillfällig föräldrapenning ska kunna betalas ut under utlandsvistelse utan Försäkringskassans medgivande.

Försäkringskassan arbetar systematiskt med att identifiera krångliga regler och föreslå ändringar för en enklare vardag för kunderna. Sedan 2012 har Försäkringskassan lämnat fyra antikrångelkataloger med förslag som ska göra livet enklare och tryggare för kunderna. Riksdagen har hittills beslutat om att införa åtta av förslagen, bland annat har vabbintyget tagits bort.

- Vi ser hela tiden över vilka regler som uppfattas som krångliga av både våra kunder och av oss. Att hitta förenklingar har blivit en allt viktigare del av vår verksamhet, säger Dan Eliasson, Försäkringskassans generaldirektör.

Den nya antikrångelkatalogen innehåller bland annat dessa förenklingsförslag:

• Ta bort kravet på medgivande för att kunna behålla sjuk- eller rehabiliteringspenning samt tillfällig föräldrapenning under utlandsvistelse.
• Förenkla hanteringen av arbetsresor.
• Utökning av möjligheterna till att bli beviljad särskilt högriskskydd.
• Försäkringskassan ges möjlighet att ersätta kostnader för medicinska underlag inom assistansersättning och bilstöd.
• Boendetillägg ska kunna betalas ut samma månad som det beviljas för.

Den senaste antikrångelkatalogen bifogas pressmeddelandet.

Relaterat
Antikrångelförslag blir verklighet
Antikrångelkatalog 1
Antikrångelkatalog 2
Antikrångelkatalog 3

Presskontakt: 010-116 98 88.