Försäkringskassan förenklar för företagare

Det ska bli enklare för företagare att få svar på sina frågor till Försäkringskassan. Den 16 november öppnas ”en egen väg in” för företagare som har behov av stöd i frågor som rör det egna försäkringsskyddet inom socialförsäkringen.

Satsningen ska ge företagare, både de som driver aktiebolag eller har enskild firma, svar på frågor kring det egna försäkringsskyddet vid till exempel sjukdom och föräldraledighet.

- Hos oss ska man enkelt få hjälp och stöd, till exempel med frågor som rör den sjukpenninggrundande inkomsten och information om våra digitala tjänster. Vi vill särskilt stötta företagare att använda de digitala tjänsterna så att de själva kan sköta sina ärenden - när de vill och var de vill, säger Carina Persson, verksamhetsutvecklare på Försäkringskassan.

Från den 16 november kommer företagare att kunna ringa till Försäkringskassans Kundcenter för partner för att få hjälp med sina frågor av en särskild grupp handläggare. Försäkringskassan kommer också att erbjuda hjälp och stöd via personligt webbmöte när företagaren är inloggad på självbetjäningstjänsten Mina sidor för att anmäla karens.

- Startar den 16 november 2015
- Telefonnummer: 0771-17 90 00 – i talsvaret uppger du ”företagare” så styrs samtalet till rätt handläggare
- Öppettider: måndag till torsdag 07.00 – 18.00 och fredag 07.00 – 16.00

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.