Försäkringskassan kompetensutvecklar 6 800 anställda

För att förbättra bemötandet och öka samarbetet runt personer med funktionsnedsättning ska Försäkringskassan kompetensutveckla 6 800 anställda inom välfärdssektorn i Stockholms län. Satsningen, som pågår till och med juli 2014, inleds nu på torsdag den 18 oktober. Under en halvdag ska medarbetare och chefer från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och kommuner i Stockholms län låta sig inspireras och få ta del av de olika utbildningsmöjligheterna.

Kompetensutvecklingen genomförs inom ramen för ett regionalt EU-projekt, Consensio, med finansiering från Europeiska socialfonden. Syftet är att öka kunskapen om funktionsnedsättningar och förbättra samarbetet mellan olika delar av välfärdssystemet i Stockholms län.Uppstartskonferensen den 18 oktober leds av moderator Gabriella Ahlström och på talarlistan finns flera spännande personer såsom Pär Johansson, från Glada Hudik-teatern, Svante Borg och Therese Karlberg från Försäkringskassan samt Charlotte Ohlson Bresciani från Iris Hadar.– Jag föreläser för att jag vill öka förståelsen och insikten om hur det är att leva med en funktionsnedsättning. Med bättre kunskap blir det lättare att se människan bakom, i mitt fall, rullstolen. Det är egentligen ganska enkelt, bemötande handlar om att bli respekterad för den man är, säger Charlotte Ohlson Bresciani som även medverkade i SVT:s dokumentärserie ”En andra chans”.Flera utredningar visar dessutom att personer med funktionsnedsättning inte bara efterfrågar ett bättre bemötande utan också ett bättre samarbete mellan olika myndigheter. Till exempel är det inte ovanligt att ha mellan 20 och 80 kontakter med olika instanser kring funktionsnedsättningen.– Det är inte rimligt att man ska lägga ner så mycket tid som en till två dagar i veckan på kontakter med myndigheter. Vår förhoppning är att Consensio genom bättre kunskap och ett utökat samarbete ska förenkla och förbättra alla former av kontakter för personer med funktionsnedsättning, säger Kristian Lindström, som är projektchef för Consensio.Tid, plats och program för uppstartskonferensenTorsdag den 18 oktober 2012 klockan 13.00–17.00.Stockholm City Conference Centre, Drottninggatan 71B, Stockholm.Läs mer om Consensios uppstartskonferens och ta del av programmet här.
Consensio är ett regionalt EU-projekt och finansieras med drygt 32 miljoner kronor från den Europeiska socialfonden. Projektet pågår till och med juli 2014 och cirka 6 800 medarbetare från olika delar av välfärdssystemet i Stockholms län berörs. Consensio drivs av Försäkringskassan i samarbete med Arbetsförmedlingen, de flesta av Stockholms läns kommuner, Handisam, Habilitering & Hälsa, Handikappförbunden, ett antal sociala företag samt olika delar av skolan. Syftet är att öka kunskapen om funktionsnedsättningar och förbättra samarbetet mellan olika delar av välfärdsystemet i Stockholms län. www.projektconsensio.se.