Försäkringskassan släcker – inte bara en timme om året

Imorgon är det Earth Hour. Många företag, organisationer och privatpersoner kommer att släcka lampor och stänga av elektronik. Försäkringskassan har i likhet med nästan 200 andra myndigheter i Sverige ett uppdrag att arbeta med att minska verksamhetens negativa miljöbelastning.

Earth Hour är ett bra tillfälle att uppmärksamma Försäkringskassans medarbetare på hur mycket elanvändningen kan minska om lampor och datorskärmar stängs av.

– För att se hur stor effekt detta får så kommer vi att mäta hur mycket el Försäkringskassan totalt använder imorgon och jämföra det med en vanlig lördag. Förhoppningen är att det blir en ögonöppnare för våra medarbetare och att det leder till att vi även fortsättningsvis släcker efter oss, säger Selene Samuelsson, miljöansvarig på Försäkringskassan.

Försäkringskassan genomför flera insatser som kan minska både verksamhetsel och fastighetsel. Eftersom Försäkringskassan hyr alla sina lokaler är samverkan med fastighetsägarna av stor vikt.

– Vi har en god dialog med de fastighetsägare vi hyr lokaler av och de är själva intresserade av miljöarbete. I Visby har Försäkringskassan flyttat in i nya lokaler som är ett så kallat ”grönt kontor”. Tillsammans med fastighetsägare arbetar vi med att successivt anpassa våra lokaler och teckna ”Gröna hyresavtal”, fortsätter Selene Samuelsson.

För att få en så heltäckande bild som möjligt av myndighetens elanvändning har en student från civilingenjörsprogrammet på Uppsala Universitet knutits till Försäkringskassans miljöarbete med uppgiften att kartlägga energianvändningen. Uppgiften kommer att bli en del av studentens examensarbete.

Fakta om Försäkringskassans ”gröna kontor”
Ett grönt kontor är ett kontor där man i samverkan med fastighetsägaren vidtar åtgärder för att minska negativ miljöpåverkan. Insatserna följs upp och mäts för kontinuerliga förbättringar.