Försäkringskassan startar SMS-tjänster

Pressmeddelande Försäkringskassan startar SMS- tjänster För kommentar Johan Almesjö, Projektledare 08-786 90 68 För mer information om SMS-tjänsterna Thomas Wedin 08-786 94 01 För information om EU- kortet Gunilla Sandberg 08- 786 93 75 Presskontakt 08-786 98 88

Robin Lapidus Presschef 08-786 97 21 070-211 97 21

Teresa Janonius Pressekreterare 08-786 90 12 073-914 19 25

Webbplats www.forsakringskassan.se Försäkringskassan startar nu SMS-tjänster för att underlätta för kunder som vill kontakta Försäkringskassan. Till att börja med kommer det att vara möjligt att använda SMS inom tre olika områden: Anmäla tillfällig föräldrapenning, anmäla de 10 dagarna med tillfällig föräldrapenning i samband med barnets födelse eller adoption samt att beställa EU-kort för sjukvård utomlands.
– SMS - tjänsterna är ett led i att underlätta för våra kunder att komma i kontakt med oss i enklare anmälningsärenden. Vi tror att detta sätt kommer att passa bra för många. För andra finns sedan tidigare Internet och vår servicetelefon, säger Johan Almesjö, projektledare.

– Genom att förenkla på det här sättet kan vi erbjuda en möjlighet att komma i kontakt med oss oavsett tid och plats och samtidigt kan vi frigöra resurser för områden där mer personliga kontakter krävs, till exempel långa sjukfall, säger Johan Almesjö.

Så här använder du Försäkringskassans sms-tjänst

Anmäla de tio dagarna med tillfällig föräldrapenning vid barns födelse Sms:a TIODAGAR och ditt personnummer till 71020

Anmäla tillfällig föräldrapenning när barnet är sjukt Sms:a TFP och ditt personnummer följt av barnets personnummer till 71020

Beställa Europeiska sjukförsäkringskortet Sms:a EUKORT och ditt personnummer till 71020

Kostar som ett vanligt sms.

Beställa nytt EU-kort EU-kortet har en giltighetstid på tre år. Cirka 1,2 miljoner EU-kort upphör att gälla nu i sommar. Nuvarande leveranstid är cirka två veckor. Därför är det dags för alla som behöver ett nytt kort för utlandsresa i sommar att göra sin beställning så snart som möjligt. EU-kortet kan även beställas, förutom via SMS på nummer 71020, på www.forsakringskassan.se eller genom Försäkringskassans servicetelefon 020-524 524. Samtliga familjemedlemmar måste ha ett eget kort. Kortet ger försäkrade i Sverige rätt till all nödvändig vård vid tillfällig vistelse i annat EES-land på samma villkor som de som bor i landet. Försäkringskassan betalar ut ersättning för 20 000 - 25 000 svenskar per år som fått vård utomlands.

Pressmeddelande, Försäkringskassan