Försäkringsmedicinskt beslutstöd ger mer enhetliga sjukskrivningar

Pressmeddelande Försäkringsmedicinskt beslutstöd ger mer enhetliga sjukskrivningar För kommentar Stig Orustfjord Försäkringsdirektör 08-786 91 40

För mer information Kristina Hylén-Bengtsson Expert 08-786 96 27

Robin Lapidus Presschef 08-786 97 21 070-211 97 21

Teresa Janonius Pressekreterare 08-786 90 12 073-914 19 25

Webbplats www.forsakringskassan.se Den 1 mars börjar Försäkringskassan tillämpa det försäkringsmedicinska beslutsstöd som Socialstyrelsen presenterade i höstas. Ännu saknas den del som behandlar psykiska diagnoser. Beslutsstödet innehåller rekommenderade sjukskrivningstider för cirka 70 vanliga diagnoser. Socialstyrelsen arbetar vidare med de avsnitt som gäller psykiska diagnoser.
Läkarnas intyg är ett viktigt underlag för Försäkringskassan när den ska fatta beslut om sjukpenning. Utöver läkarintyget hämtar Försäkringskassan in också annan nödvändig information till exempel om den sjukskrivnes arbetsförhållanden.
Försäkringskassan har skapat en ny läkarintygsblankett som är anpassad till beslutsstödet. Läkarens bedömning ska vara individuell. Om läkare bedömer att sjukdomsbilden kräver att avsteg görs från den rekommenderade tiden i beslutsstödet ska det tydligt anges och motiveras i intyget. Syftet med beslutsstödet är att åstadkomma en större samstämmighet mellan läkarna i deras bedömning av hur länge en person normalt behöver vara sjukskriven. Beslutstödet gör att läkaren kan luta sig mot vårdens gemensamma beprövade erfarenhet för varje diagnos. Erfarenheten visar att det idag finns stora skillnader i längden på sjukskrivning för olika diagnoser beroende på var man bor.
– Beslutsstödet är ett bra hjälpmedel för läkarna när de ska skriva intyg om behov av sjukskrivning, precis på samma sätt som FASS är ett ovärderligt hjälpmedel när de ska skriva ut läkemedel, säger Stig Orustfjord, Försäkringsdirektör.
– För Försäkringskassan är beslutsstödet ett bra kunskapsstöd. Det ger ett stöd för vid vilken tidpunkt mer information om den sjukskrivnes speciella medicinska förhållanden behöver finnas för att kunna bedöma rätten till sjukpenning på ett korrekt sätt och sätta in åtgärder för att kunna komma tillbaka till jobbet, säger Stig Orustfjord.

Pressmeddelande, Försäkringskassan