Granskningsrapport om Doktorn & Company i Gamla Stan AB

Pressmeddelande Granskningsrapport om Doktorn & Company i Gamla Stan AB För kommentar Siwert Gårdestig, 08-786 94 10

Robin Lapidus Presschef 08-786 97 21 070-211 97 21

Teresa Janonius Pressekreterare 08-786 90 12 073-914 19 25

Webbplats www.forsakringskassan.se Företaget Doktorn & Company i Gamla Stan AB håller godtagbar medicinsk kvalitet i sina utlåtanden till Försäkringskassan. Det konstaterar Socialstyrelsen i den granskningsrapport som ligger till grund för Försäkringskassans ställningstagande med anledning av den omfattande kritik mot företaget som framförts i radioprogrammet Kaliber. Socialstyrelsen och av dem anlitade vetenskapliga råd har granskat den medicinska kvaliteten i ett urval försäkringsmedicinska utredningar som genomförts hos Doktorn & Co. Slutsatsen är att de utredningar som är granskade håller en godtagbar medicinsk kvalitet. Med anledning av Socialstyrelsens slutsatser kommer Försäkringskassan att återuppta gällande avtal och åter börja anlita företaget för fortsatta försäkringsutredningar.
Försäkringskassan har, utöver Socialstyrelsens granskning, också genomfört en telefonenkät med 22 patienter som varit hos företaget. 15 svar har registrerats. I enkätsvaren framförs synpunkter på dåligt bemötande mot i första hand en läkare hos Doktorn & Co. De tillfrågade har även framfört synpunkter mot att lokalerna inte är handikappanpassade och att tiden med olika yrkespersoner varit för kort. Försäkringskassan kommer att framföra de synpunkterna på bemötande med mera som kommit fram i telefonenkäten till Doktorn & Co och kräva återredovisning på dessa punkter. Försäkringskassan kommer också att följa bemötandet genom fortsatta enkäter till företagets patienter. Försäkringskassan har tidigare beslutat att införa en enhetlig kvalitetsuppföljningsmodell för samtliga företag som anlitas för denna typ av utredningar. Den nya modellen kommer att följa upp utredningar från den 1 juli 2007.

Pressmeddelande, Försäkringskassan