Nu möter Försäkringskassan sina kunder på Facebook

Sedan i måndags är det möjligt att ställa frågor direkt till Försäkringskassans Kundcenter på Facebook. Försäkringskassan har valt att öppna två sidor, en som vänder sig till föräldrar och en som riktar sig till studenter som har frågor om bostadsbidrag. Försäkringskassan är även aktiv på sajten ”Familjeliv”, som är Sveriges största community för föräldrar.

Handläggare på Försäkringskassans Kundcenter som normalt också arbetar med telefonservice följer upp och besvarar de frågor som kommer in. De flesta har tidigare arbetat med den föräldrachatt som funnits på Försäkringskassans webbplats, men som nu har ersatts med nya mötesformer.

– Redan under de första dagarna har vi kunnat se att detta är efterlängtat av kunderna, säger Lena Glennert, marknadsansvarig och projektledare för satsningen. Utan någon egentlig marknadsföring har kunderna hittat våra sidor och frågorna strömmar in.

Satsningen på Facebook är en del i Försäkringskassans digitala strategi som syftar till att öka tillgängligheten och dialogen med kunderna. Det handlar inte enbart om att följa diskussionen och besvara frågor utan också om att lägga ut relevant och aktuell information. En viktig uppgift är också att uppmuntra allt fler att använda Försäkringskassans digitala tjänster.

– Våra kunder finns i de sociala medierna och de diskuterar våra frågor. Där vill vi också finnas och vi kommer successivt att utveckla vår närvaro i sociala medier utifrån exempelvis de synpunkter vi får från kunderna, säger Lena Glennert.