Oanade förmågor skapar oanade möjligheter

Den 9 november bjuder Försäkringskassan och Företagarna i Haninge in till ett lunchseminarium om hur personer med funktionsnedsättning kan skapa oanade möjligheter för företag och andra verksamheter.

Lunchseminariet genomförs inom ramen för ett regionalt EU-projekt, Dirigo 1, med finansiering från Europeiska socialfonden. Projektet erbjuder bland annat stöd och kompetensutveckling i hur man som företagare kan ta ett samhällsansvar.

Lunchseminariet inleds av Cecilia Ludvin, ordförande Företagarna Haninge, och Martina Mossberg, ordförande kommunstyrelsen Haninge kommun. Därefter berättar Frank Andersson, brottare och entreprenör, hur hans liv har påverkat av ADHD. Avslutningsvis informerar Dirigo-projektet om sina olika utbildningar.

– Vi vill förmedla att det lönar sig att göra gott, säger Peter Westerberg, projektchef i Dirigo 1. Men vi vill framför allt ge företagarna praktiska redskap i hur det går till. Kan man vara sjuk och samtidigt arbeta? Vilka stödformer finns? Hur kan man anpassa arbetsplatsen och arbetsuppgifterna för att få det att fungera? Frågorna är många, och vi hoppas kunna göra livet enklare både för företagen och för de personer som av olika anledningar har det svårt på arbetsmarknaden.

Tid, plats och program för lunchseminariet

Välkommen på fredag den 9 november 2012 klockan 11.50–13.30. Vi är i Haninge Kulturhus. Anmäl gärna deltagande till max.wallenberg@forsakringskassan.se.

Dirigo 1 är ett regionalt EU-projekt och finansieras med cirka 16 miljoner kronor från den Europeiska socialfonden. Projektet bedrivs i södra Stockholms län och i Nyköping och pågår till och med juni 2014. Cirka 500 medarbetare från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, kommuner, näringslivet, och vården deltar i kompetensutvecklingen. Syftet är att öka samsynen och skapa en gemensam kompetens hos dem som arbetar med att stödja människor mot jobb, studier eller ökad arbetsförmåga. För att nå dit stöder projektet även fördjupade former av samverkan mellan myndigheter, kommuner, näringsliv och vårdgivare. www.dirigo1.se.

Helena Dahlberg 010-116 91 53 helena.dahlberg@forsakringskassan.se