Regeländringar i socialförsäkringen från den 1 juli 2010

Regeländringar i socialförsäkringen från 1 juli 2010 För information Åsa Krook 010-116 7903

Staffan Karlsson Biträdande presschef 010-119 82 31

Webbplats www.forsakringskassan.se Flerbarnstillägget höjs Flerbarnstillägget höjs med 50 kronor för det andra barnet, 100 kronor för det tredje barnet, 150 kronor för det fjärde barnet och med 200 kronor för det femte barnet och varje ytterligare barn. Det innebär att flerbarnstillägget lämnas enligt följande från och med den 1 juli 2010.
– 150 kronor per månad för det andra barnet – 454 kronor per månad för det tredje barnet – 1010 kronor per månad för det fjärde barnet – 1 250 kronor per månad för det femte och varje ytterligare barn Skälen för höjningen är att det allmänna barnbidraget bidrar till förbättrade förutsättningar för en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer.
För egna företagare Nya bestämmelser för beräkning av sjukpenninggrundande inkomst (SGI) Från och med den 1 juli gäller nya bestämmelser för beräkning av sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för den som bedriver näringsverksamhet i form av enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag. De nya reglerna innebär i korthet att alla som startar egen verksamhet ska omfattas av ett generellt uppbyggnadsskede. Det betyder att den egna företagaren under en period på 24 månader har rätt att få en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som motsvarar vad en anställd skulle få för liknande arbete. Dessutom upphör bestämmelsen om att SGI för en egen företagare inte får beräknas till högre belopp än vad som motsvarar skälig lön för liknande arbete. Nya karenstider Den lägsta karenstiden som idag är 1 dag utökas till 7 dagar. För de egna företagare som vill välja en längre karenstid införs flera alternativ. Det blir möjligt att välja 14, 30, 60 eller 90 karensdagar. Under en övergångsperiod kommer även de egna företagare som fyllt 55 år att få möjlighet att övergå till kortare karenstid. Denna övergångsbestämmelse gäller till och med den 30 september 2010.
Egenavgifterna vid karenstid i sjukförsäkringen från den 1 juli 2010: • 6,04 % vid 7 dagars karenstid • 5,94 % vid 14 dagars karenstid • 5,78 % vid 30 dagars karenstid (5,95 % första halvåret 2010) • 5,60 % vid 60 dagars karenstid • 5,48 % vid 90 dagars karenstid Ändrat beräkningssätt vid tillfällig föräldrapenning Från 1 juli ändras sättet att beräkna tillfällig föräldrapenning för egna företagare. Syftet är att så långt som möjligt beräkna ersättning med tillfällig föräldrapenning på samma sätt som för en anställd. I korthet innebär detta att den tillfälliga föräldrapenningen per dag är knappt 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI), delad med 260. Man kan få ersättning under högst fem dagar per sju-dagarsperiod.
Högkostnadsskydd mot sjuklönekostnader Den 1 juli 2010 införs ett högkostnadsskydd mot sjuklönekostnader som omfattar alla arbetsgivare. Högkostnadsskyddet innebär att en arbetsgivare kan få ersättning för sjuklönekostnader om de under ett kalenderår överstiger två och en halv gånger den genomsnittliga årliga sjuklönekostnaden för alla arbetsgivare. För 2010 gäller det kostnader från och med den 1 juli.
I ersättningen ingår kostnaden för sjuklön samt sociala avgifter, allmän löneavgift och särskild löneskatt. Däremot inte sjuklönekostnader för medarbetare som har blivit beviljade särskilt högriskskydd.

Pressmeddelande, Försäkringskassan