Så här ändras några delar av socialförsäkringen från och med den 1 januari 2011

Så här ändras några delar av socialförsäkringen från och med den 1 januari 2011 Presskontakt 010-116 98 88

Staffan Karlsson Presschef 010-119 82 31

Magnus Zakariasson Pressekreterare 010-116 92 04

Webbplats www.forsakringskassan.se Möjlighet till sjukpenning utan anmälan till Arbetsförmedlingen Från och med 1 januari 2011 blir det möjligt att få sjukpenning under de första 14 dagarna i en sjukperiod även om man inte har kunnat anmäla sig på Arbetsförmedlingen. Det kan man få om det är oskäligt att begära att man skulle ha gjort en sådan anmälan. Det kan till exempel handla om att man blivit sjuk eller att ett allvarligare sjukdomsfall har inträffat inom familjen.
Ny ersättning till föräldrar som har mist ett barn Föräldrar kan få 10 dagar med tillfällig föräldrapenning om de har mist ett barn som är under 18 år. Dagarna kan tas ut till och med 30:e dagen efter den dag som barnet dog. Föräldrarna kan ta ut ersättningen samtidigt.
Arbetsskadelivräntorna blir något högre 2011 En livränta på 10 000 kronor i månaden höjs med 139 kronor före skatt från 1 januari 2011. Det blir följden av den omräkning som görs av livränta från arbetsskadeförsäkringen och det statliga personskadeskyddet. Genom den årliga omräkning som Försäkringskassan gör värdesäkras livräntor med hänsyn till den allmänna inkomstutvecklingen och prisutvecklingen. Omräkningen görs med indexeringstalet 1,0139 som är beräknat utifrån konsumentprisindex och inkomstindex.
Ändrade begrepp i socialförsäkringen Den 1 januari 2011 kommer de flesta lagar som rör socialförsäkringen att samlas i en enda socialförsäkringsbalk. I samband med det så byts en del begrepp ut. Läs mer: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/nyhetsarkiv Ny lag för personal vid internationella militära insatser Lagen om anställda i utlandsstyrkan upphör och ersätts med lagen om Försvarsmaktens personal vid internationella militära insatser. Försäkringskassan ska på begäran pröva om en skada eller sjukdom vållats i arbetet enligt arbetsskadeförsäkringen. Bevisregler enligt arbetsskadeförsäkringen eller statligt personskadeskydd gäller.

Nya regler för sjömän vid sjukdom Från och med den 1 februari 2011 kommer sjömän på fartyg som går i inre fart omfattas av samma regler vid sjukdom som andra anställda. De innebär att de kan få sjuklön de första 14 dagarna i sjukperioden och därefter sjukpenning.
Höjt prisbasbelopp påverkar ersättningar Prisbasbeloppet för 2011 är fastställt till 42 800 kronor, vilket är en höjning med 400 kronor. Det medför därför en viss höjning av ersättningar inom socialförsäkringen (till exempel sjukpenning, föräldrapenning och vårdbidrag). Den högsta ersättningen för sjukpenning per dag blir 682 kronor per dag (676 kronor per dag, 2010). När det gäller föräldrapenning blir ersättningen 910 kronor per dag (901 kronor per dag, 2010). För de som har ett helt vårdbidrag blir ersättningen 8 917 kr/månad (8 833 kr/månad, 2010) Egenavgifter 2011 i sjukförsäkringen för egenföretagare med vald karenstid En egenföretagare kan välja 14, 30, 60 eller 90 dagars karenstid i sjukförsäkringen. Egenavgiften påverkas beroende på vilken karenstid en företagare väljer. Försäkringskassan har fastställt egenavgifterna till sjukförsäkringen för 2011 till: 5,00 % vid 14 dagars karenstid (5,94 % andra halvåret 2010) 4,82 % vid 30 dagars karenstid (5,78 % andra halvåret 2010) 4,60 % vid 60 dagars karenstid (5,60 % andra halvåret 2010) 4,46 % vid 90 dagars karenstid (5,48 % andra halvåret 2010) På inkomster över 7,5 gånger prisbasbeloppet tillämpas procentsatsen 5,11 för sjukförsäkringsavgift från och med 1 januari 2011.
Ny redovisningstidpunkt av assistansersättning Försäkringskassan har ändrat tidpunkten för räkningar och tidrapporter för assistansersättning. De ska från och med januari 2011 lämnas in senast den 5:e i andra månaden efter redovisningsmånaden. Ändringen beror på att bankerna behöver mer tid för att pengarna ska finnas på brukarens eller anordnarens konto den 20:e i månaden.

Pressmeddelande, Försäkringskassan