Sjukpenningtalet i april 2011

Sjukpenningtalet var i april 6,3 dagar. Det har under senaste 12-månadersperioden totalt minskat med 0,2 dagar. Kvinnor har ett högre sjukpenningtal (7,8) jämfört med män (4,8). Det har minskat med 0,1 dagar för kvinnor och med 0,3 dagar för män under den senaste 12-månadersperioden.

Nybeviljade sjuk-och aktivitetsersättning (SA) per 1000 försäkrade var i april 2,54. Det har under den senaste 12-månadersperioden minskat med 1,34. Kvinnorna har ungefär samma värde (2,56) som män (2,53). Värdet har minskat med 1,55 för kvinnor och för män har värdet minskat med 1,12 under den senaste 12-månadersperioden.

I april fick 136 852 personer en utbetalning från Försäkringskassan på grund av sjukskrivning, 87 221 kvinnor och 49 631 män. Av dessa fick 6 831 personer rehabiliteringspenning (4 418 kvinnor och 2 413 män).

Fakta om måtten:
Det nya sjukpenningtalet tillsammans med nybeviljandet av sjuk- och aktivitetsersättning är från och med april 2011 de mått som Försäkringskassan månadsvis redovisar för att följa utvecklingen i sjukförsäkringen. Det nya sjukpenningtalet anger antalet frånvarodagar som ersätts med sjukpenning eller rehabiliteringspenning per försäkrad under en 12-månadersperiod.

Nya sjukpenningtalet (inkl. rehabiliteringspenning) mäter antalet ersatta nettodagar (dagar omräknat till hela dagar där exempelvis två dagar med halv omfattning ger en heldag) med alla former av sjukpenning och rehabiliteringspenning under en 12-månadersperiod per registrerad försäkrad 16-64 år. Individer med hel sjuk- eller aktivitetsersättning exkluderas ur denna nämnare, då dessa individer inte är föremål för att kunna ha sjukpenning. Detta mått motsvarar således det gamla sjukpenningtalet som är ett mått inom ramen för den officiella statistiken sedan 1999, med den skillnaden att även rehabiliteringspenning nu ingår i det nya måttet.

Nybeviljade SA per 1000 försäkrad mäter antalet individer med nybeviljad sjuk- eller aktivitetsersättning under en 12-månadersperiod relaterat till genomsnittligt antal registrerade försäkrade 19-64 år under motsvarande period. Individer som redan är i beståndet SA exkluderas från nämnaren, då dessa individer inte är föremål för att kunna bli nybeviljade.

Taggar: