Sjukpenningtalet i april 2012

Sjukpenningtalet i april är 7,10 dagar. Det har sedan april 2011

stigit med 0,81 dagar. Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar per

tusen försäkrade har ökat med 0,50 individer.

Skillnaderna mellan könen vad gäller sjukpenningtalet fortsätter öka och i april 2012 var kvinnors sjukpenningtal 71 procent högre än mäns. Som lägst var det i maj 2010 då kvinnors sjukpenningtal var 54 procent högre än mäns. Kvinnor har ett sjukpenningtal på 9,01 dagar jämfört med män som har 5,26 dagar. För kvinnor har det ökat med 1,20 dagar sedan april 2011 och för mänmed 0,42 dagar.Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per 1 000 försäkrade iapril 2012 var 3,05 (individer). Kvinnorna har ett något högre värde (3,12)än män (2,98). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet ökat med0,56 (individer) för kvinnor och med 0,45 (individer) för män.Pågående sjukfall kortare än ett år (rullande 12-månaders medelvärde) visar tecken på att plana ut, medan motsvarande mått för sjukfall längre än ett år fortsätter att öka. Årsmedelvärdena var i februari 2012 drygt 89 000 sjukfall (kortare än ett år) respektive 29 000 sjukfall (längre än ett år). Fortfarande är dock båda årsmedelvärden på låga nivåer i ett historiskt perspektiv.-          Att de kortare sjukfallen visar tecken på att plana ut är något som stödjer våra prognosantaganden. Att sjukfallen över ett år fortsätter öka är också något vi förväntar oss. Allt detta är i linje med våra utgiftsprognoser på lång sikt, säger analytikern Mathias Johansson.I mars fick 146 579 personer sjukpenning utbetald av Försäkringskassan,94 572 kvinnor och 52 007 män. Dessutom fick 7 708 personerrehabiliteringspenning (5 093 kvinnor och 2 615 män).

Regionala uppgifter om ohälsotalet finns här.