Sjukpenningtalet i augusti 2011

Sjukpenningtalet var i augusti 6,6 dagar. Det har under senaste 12-månadersperioden totalt sett stigit med 0,5 dagar.  Nybeviljade sjuk-och aktivitetsersättningar har under den senaste 12-månadersperioden minskat med 1,08 (individer).

Det finns skillnader mellan könen vad gäller sjukpenningtalet då kvinnor har ett högre sjukpenningtal (8,2) jämfört med män (5,0). För kvinnor har det ökat med 0,7 dagar och för män 0,2 dagar under den senaste 12-månadersperioden.

- Den större ökningen för kvinnor beror på att av de personer som återvänder till sjukförsäkringen efter att ha uppnått maximal tidsgräns är drygt 70 procent kvinnor, säger Mathias Johansson.

Det motsvarar kvinnors andel som utgör drygt 69 procent av dem som lämnar sjukförsäkringen och eftersom män utgör en mindre del av denna grupp sker därmed inte samma ökning i sjukpenningtalet för män.

Nybeviljade sjuk-och aktivitetsersättningar (SA) per 1000 försäkrade var i augusti 2,63 (individer). Kvinnorna har ett något högre värde (2,65) än män (2,62). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet minskat med 1,01 (individer) för kvinnor och med 0,75 (individer) för män.

I juli fick 123 265 personer en utbetalning från Försäkringskassan på grund av sjukskrivning, 76 721 kvinnor och 46 544 män. Av dessa fick 5 991 personer rehabiliteringspenning (3 796 kvinnor och 2 195 män).

Fakta om måtten:
Nya sjukpenningtalet mäter antalet ersatta nettodagar med alla former av sjukpenning och rehabiliteringspenning under en 12-månadersperiod per registrerad försäkrad 16-64 år. Individer med hel sjuk- eller aktivitetsersättning exkluderas ur denna nämnare, då dessa individer inte är föremål för att kunna ha sjukpenning.

Nybeviljade SA mäter antalet individer med nybeviljad sjuk- eller aktivitetsersättning under en 12-månadersperiod relaterat till genomsnittligt antal registrerade försäkrade 19-64 år under motsvarande period. Individer som redan är i beståndet SA exkluderas från nämnaren, då dessa individer inte är föremål för att kunna bli nybeviljade.