Sjukpenningtalet i februari 2013 och delrapport om sjukförsäkringens utveckling

Sjukpenningtalet i februari är 7,81 dagar. Det har sedan februari 2012 stigit med 0,9 dagar. Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar per tusen försäkrade har ökat med 0,33 individer.
I månadens pressmeddelande bifogas en delrapport om sjukfrånvarons utveckling.

Skillnaderna mellan könen vad gäller sjukpenningtalet har ökat och i februari 2013 var kvinnors sjukpenningtal 76 procent högre än mäns. Som lägst var det i maj 2010 då kvinnors sjukpenningtal var 54 procent högre än mäns. Kvinnor har ett sjukpenningtal på 9,99 dagar jämfört med män som har 5,69 dagar. För kvinnor har det ökat med 1,2 dagar sedan februari 2012 och för män med 0,53 dagar.

Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per tusen försäkrade i februari 2013 var 3,30 (individer). Kvinnorna har ett något högre värde (3,52) än män (3,09). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet ökat med 0,49 (individer) för kvinnor och med 0,17 (individer) för män.

I februari fick 152 914 personer sjukpenning utbetald av Försäkringskassan, 98 415 kvinnor och 54 499 män. Dessutom fick 7 630 personer rehabiliteringspenning (5 240 kvinnor och 2 390 män).

Den bifogade rapporten är ett regeringsuppdrag och innehåller en analys av inflödet av nya sjukfall, sjukfallens varaktighet och de pågående sjukfallens utveckling.

Regionala uppgifter om sjukpenningtalet finns här.

Presskontakt: 010-116 98 88.