Sjukpenningtalet i juli 2014

Sjukpenningtalet i juli var 8,92 dagar. Det har sedan juli 2013 stigit med 0.84 dagar. Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar per tusen försäkrade har ökat med 0,35 individer.

Sjukpenningtalet är antalet nettodagar från sjuk- och rehabiliteringspenning dividerat med antalet inskrivna försäkrade. Det är alltså så länge som en genomsnittsperson i arbetsför ålder haft sjuk- eller rehabiliteringspenning under ett år.

- Ökningen av sjukpenningtalet har under en längre tid legat på den här nivån. Utvecklingen ligger inom ramen för den prognos som gäller, säger Jan Larsson, utvärderingschef på Försäkringskassan.

Skillnaderna mellan könen kvarstår, kvinnors sjukpenningtal är på 11,55 dagar jämfört med män som har 6,37 dagar. Det betyder att i juli 2014 var kvinnors sjukpenningtal 81 procent högre än männens. För kvinnor har det ökat med 1,17 dagar sedan juli 2013 och för män med 0,51 dagar.

Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per tusen försäkrade i juli 2014 var 3,90 (individer). Kvinnor har ett något högre värde (4,17) än män (3,64). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet ökat med 0,34 (individer) för kvinnor och med 0,36 (individer) för män.

I juni fick 172 521 personer sjukpenning utbetald av Försäkringskassan, 112 726 kvinnor och 59 795 män. Dessutom fick 8 078 personer rehabiliteringspenning (5 391 kvinnor och 2 687 män).

Regionala uppgifter finns här.

Fakta
Om en person har nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom kan denna vara berättigad till sjukpenning. För anställda betalas ersättningen ut från dag 15 i sjukfallet, de första 14 dagarna består av en karensdag samt en sjuklöneperiod som betalas ut av arbetsgivaren. För till exempel arbetslösa och föräldralediga kan ersättningen från Försäkringskassan betalas ut tidigare.

Relaterat
Regeringsrapport – sjukfrånvarons utveckling, delrapport 1

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.