Sjukpenningtalet i september 2013

Sjukpenningtalet i september är 8,19 dagar. Det har sedan september 2012 stigit med 0,73 dagar. Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar per tusen försäkrade har ökat med 0,49 individer.

Skillnaden mellan könen vad gäller sjukpenningtalet är oförändrad från föregående månad och i september 2013 var kvinnors sjukpenningtal 78 procent högre än mäns. Som minst var skillnaden i maj 2010 då kvinnors sjukpenningtal var 54 procent högre än mäns. Kvinnor har ett sjukpenningtal på 10,53 dagar jämfört med män som har 5,92 dagar. För kvinnor har det ökat med 1,01 dagar sedan september 2012 och för män med 0,45 dagar.

- Sjukpenningtalet i september följer den prognos som vi presenterade i juli 2013, säger Jan Larsson, chef på Försäkringskassans ohälsoenhet.

Nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar (SA) per tusen försäkrade i september 2013 var 3,64 (individer). Kvinnor har ett något högre värde (3,94) än män (3,35). Under den senaste 12-månadersperioden har värdet ökat med 0,69 (individer) för kvinnor och med 0,30 (individer) för män.

I september fick 149 904 personer sjukpenning utbetald av Försäkringskassan, 95 869 kvinnor och 54 035 män. Dessutom fick 7 798 personer rehabiliteringspenning (5 267 kvinnor och 2 531 män).

Regionala uppgifter finns här.

Presskontakt: 010-116 98 88.