Socialförsäkringsminister Ulf Kristersson inviger IT-övervakningscentral på Försäkringskassan

Försäkringskassans IT-avdelning ansvarar för att 1,3 miljarder kronor per dag betalas ut i pensioner och sociala förmåner. Allt för att de som behöver myndighetens hjälp ska få den ersättning de har rätt till så snabbt och enkelt som möjligt.

Systemen arbetar hela tiden och bevakas ständigt, dygnet runt årets alla dagar. Nu har Försäkringskassan byggt en ny övervakningscentral, en IT Operations Bridge i Sundsvall.

-          Försäkringskassan har ett stort åtagande gällande tillgänglighet för sina kunder och det ställer stora krav på IT-systemen. Vi utvecklar dem ständigt och har mycket kvalificerad personal som arbetar intensivt med att alltid förbättra och förenkla för våra kunder, säger Försäkringskassans IT-direktör Stefan Olowsson.

Med sina totalt 850 anställda, varav 650 i Sundsvall, är Försäkringskassans IT-avdelning en av Sveriges största IT-avdelningar och är den största IT-arbetsgivaren i Sundsvallsregionen. Man jobbar med ”hela kedjan”, från utveckling till produktion och förvaltning av IT-tjänster.

Den nya Operations Bridge invigs den 25 mars kl. 12.30 av socialförsäkringsminister Ulf Kristersson. Media välkomnas att vara med på invigningen och till en pressträff i direkt anslutning till den. Där medverkar både socialförsäkringsministern och Försäkringskassans IT-direktör.

Pressträff på Försäkringskassan, 25 mars kl. 12.30, Södra Järnvägsgatan 41, Sundsvall

Anmäl deltagande till biträdande presschef Helena Dahlberg 010-116 91 53, helena.dahlberg@forsakringskassan.se.

Medtag presslegitimation.