Sommartips för egna företagare

Semestertider stundar och oväntade situationer kan uppstå, till exempel sjukdom. Vad bör man tänka på om man blir sjuk på semestern, om man är egen företagare? Försäkringskassan reder ut vad som gäller och ger tips på vad man kan göra.

Om man blir sjuk under semestern
Semesterdagar är inarbetad ledighet. Blir man sjuk behöver inte semestern användas för att bli frisk. Man kan, på samma sätt som när man arbetar, sjukanmäla sig till Försäkringskassan och ansöka om sjukpenning. Tänk på att man som egen företagare kan välja antal karensdagar.

Om barnet blir sjukt under semestern
Om ens barn blir sjukt under semestern så kan man byta ut semesterdagar mot tillfällig föräldrapenning. Man kontaktar då Försäkringskassan och anmäler att barnet är sjukt. Som egen företagare är det viktigt att se till att man inte tar ut semesterlön samtidigt som man vabbar.

Om man blir sjuk under semestern och befinner sig utomlands
Vid tillfällig vistelse i ett annat EU/EES-land eller Schweiz har man rätt till nödvändig vård. Man behöver då ett europeiskt sjukförsäkringskort (EU-kort) som visas upp för vårdgivaren. Beställ kortet i god tid hos Försäkringskassan. Alla i familjen behöver ha var sitt EU-kort.

Om man inte hinner få sitt EU-kort, vad gör man då?
Om man inte skulle hinna få något kort innan resan har man ändå det skydd som kortet ger. Man kan då betala för vården, spara alla kvitton och ansöka om ersättning från Försäkringskassan i efterhand. Man kan också ringa Försäkringskassan på +46 771 524 524. Då kan myndigheten utfärda ett provisoriskt intyg som faxas till den försäkrade eller vårdgivaren.

Ha en skön sommar!

Önskar Försäkringskassan

Fakta

• Om man har enskild firma: Karensdagar är dagar i början av en sjukskrivning då man inte får ersättning. Som egen företagare kan man välja hur många karensdagar man vill ha. Om man inte gör något val har man automatiskt 7 karensdagar.
  • Om man har aktiebolag: De första 14 dagarna man är sjuk betalar aktiebolaget sjuklön, sen kan man söka sjukpenning.
  • I länder utanför EU/EES och Schweiz har man med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver man en privat reseförsäkring.
  • Det finns en praktisk app om Europeiska sjukförsäkringskortet; här finns allmän information om kortet, nödnummer och vilka behandlingar/kostnader som ingår.
  • EU-kortet täcker inte kostnader för hemtransporter. Därför kan det vara bra att ha en privat reseförsäkring.