Stadig nedgång av ohälsotalet

För information Bertil Thorslund 08-786 98 10 Presskontakt 08-786 98 88

Robin Lapidus Presschef 08-786 97 21 070-211 97 21

Teresa Janonius Pressekreterare 08-786 90 12 073-914 19 25

Webbplats www.forsakringskassan.se Ohälsotalet fortsätter att sjunka. Den senaste månaden med 0, 1 dag. Under de senaste 12 månaderna har ohälsotalet därmed minskat med 1,4 dagar och var 39,1 dagar i juli 2007. Anledningen till minskningen är framför allt att det både blivit färre och kortare sjukskrivningar. Minskningen av sjukskrivningarna beräknas fortsätta under resten av året.
Utvecklingen av sjuk- och aktivitetsersättning (SA) är mer osäker. 553 000 personer fick under augusti 2007 sjuk- eller aktivitetsersättning (SA). De senaste 12 månaderna har strax över 50 000 personer nybeviljats sjuk- eller aktivitetsersättning och lika många lämnat försäkringen. Ohälsotalet är Försäkringskassans mått på frånvarodagar som ersätts från sjukförsäkringen under en 12-månadersperiod. Sjuk- och aktivitetsersättning står för den större delen av ohälsotalet, medan sjukpenning och rehabiliteringspenning står för den mindre. Varje tiondel i ohälsotalet motsvarar cirka 600 000 dagars sjukfrånvaro. Försäkringskassans mål är att ohälsotalet ska ligga under 37 dagar som genomsnitt för riket i slutet av 2008. De enskilda länen har individuella mål som sammantagna blir 37 dagar. Utvecklingen av ohälsotalen i länen sker i något olika takt. På riksnivå kan Försäkringskassan med nuvarande minskningstakt nå målet våren 2009, bland annat på grund av en god utveckling i Stockholm. I andra län kommer det att ta längre tid.

Pressmeddelande, Försäkringskassan